Jak nie pakować paczek? 5 zasad pakowania w e-commerce

7 min. lektura 16 marca 2023

Pakowanie paczek to bardzo ważny element łańcucha sprzedaży. Magazynierzy, pracujący w magazynach wysyłkowych sklepach internetowych, zajmują się pakowaniem przesyłek. Teoretycznie owo zadanie wydaje się banalnie proste – tak jednak nie jest. Należy stosować się do kilku zasad. Nie mogą oni dopuścić do niedopatrzeń czy błędów przy pakowaniu paczek – mogłoby to zadecydować o niezadowoleniu klienta i – co za tym idzie – złym przekonaniu na temat sklepu internetowego. Branża e-commerce jest konkurencyjna, dlatego poszczególne firmy wysyłkowe nie mogą pozwolić sobie na negatywne opinie. Jakie są najpopularniejsze błędy przy pakowaniu paczek? Czego unikać?

Zbyt mały karton – dlaczego rozmiar pudełka jest tak ważny?

Na początku poznaj 4 skuteczne etapy pakowania paczek do wysyłki: opakowanie zewnętrzne, wypełnienie wewnętrzne, zaklejenie (zamknięcie), opis (oznakowanie).

Karton, do którego zostanie spakowany dany produkt, powinien być dopasowany do niego pod względem rozmiaru, kształtu. Zaleca się, by między wysyłanym przedmiotem a ściankami pudełka tekturowego znajdował się około 5 cm wolnej przestrzeni, „luzu”.

Istotna jest również waga produktu. Zamówienia przygotowane do wysyłki mogą być cięższe aniżeli karton – wtedy należy wybrać solidniejsze opakowanie, ewentualnie wzmocnić je dodatkowo. W branży e-commerce najczęściej wykorzystuje się pudełka kartonowe z tektury 5-warstwowej lub 7-warstwowej.

Poważnym błędem, jaki można popełnić przy pakowaniu paczek, jest brak informacji na temat wagi, specyfikacji produktu, np. w postaci etykiety ostrzegawczej. Jej obecność jest szczególnie istotna w przypadku transportu produktów szklanych, kruchych, delikatnych. Kurier, będąc nieświadomy filigranowej zawartości, może nie traktować przesyłki z należytą ostrożnością, co mogłoby doprowadzić do zniszczenia przedmiotu.

Niepoprawnie dobrany typ kartonu

O ile w przypadku większego towaru nie ma wielkiej filozofii (paczki pakuje się do solidnych kartonów z tektury falistej), o tyle przy mniejszych przedmiotach może być problem. Każdy magazynier powinien mieć świadomość, do czego pasuje dane opakowanie. Można wykorzystać m.in.:

  • Koperty bąbelkowe – jak nazwa wskazuje, wypełnia je folia pęcherzykowa, chroniąca wnętrze przed ewentualnymi uszkodzeniami. Niektóre firmy personalizują je, zadrukowując grafiką czy logo marki (to świetna forma marketingu). Koperty bąbelkowe sprawdzą się do wysyłki odzieży, biżuterii, akcesoriów elektronicznych i innych małych przedmiotów.
  • Kartony fasonowe (wykrojnikowe) – istnieje możliwość ich spersonalizowania, co szczególnie chętnie wykorzystuje branża beauty. Mogą pomieścić przedmioty o małej i średniej wielkości (przy odpowiednim wypełnieniu).
  • Kartony sztancowane – to specjalny typ pudełka, którego rozmiaru zostały dostosowane do wielkości wysyłanych przedmiotów. Bywa droższy od kartonu fasonowego.

Nie każdy wie, że – w niektórych sytuacjach – istnieje możliwość zapakowania małego towaru wyłącznie w folię stretch. Choć doskonale zabezpieczy ona wnętrze przed wilgocią, może nie okazać się wystarczającą ochroną w kontakcie z uderzeniami. Folia stretch zamiast kartonu sprawdzi się jedynie w wypadku małych, wytrzymałych, odpornych na uszkodzenia przedmiotów.

Brak lub niewłaściwe wypełnienie przesyłki

Odpowiednio dobrany oraz oznakowany karton to pierwszy krok do sukcesu – każda firma e-commerce musi zwrócić uwagę na to. Kolejny krok to zabezpieczenie.

Zdecydowana większość paczek powinna zawierać wypełnienie – najpopularniejszy produkt tego typu to folia bąbelkowa. Szczególną uwagę należy zwrócić na przedmioty, które mają ostre narożniki lub delikatne krawędzie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że – bez zabezpieczenia – mogłyby ulec zniszczeniu. Najlepiej osłonić je kilkoma warstwami folii bąbelkowej (pamiętając o newralgicznych punktach), całość zaklejając taśmą pakową.

Brak wypełniacza wewnątrz paczki to poważny błąd. Gwarantuje on mocne, solidne zabezpieczenie produktu. Wysyłany przedmiot będzie usztywniony, nie przewracając się na boki. Stopień wypełnienia powinien być odpowiednio dostosowany do wnętrza przesyłki. Jeśli w środku znajduje się kilka przedmiotów, muszą być one wyłożone tak, by nie miały kontaktu ze sobą ani kartonem.

Brak folii stretch

Kolejnym kardynalnym błędem, jaki czasem pojawia się przy pakowaniu przesyłek, to brak ekologicznej folii stretch. Ów produkt skutecznie wzmacnia i zabezpiecza karton przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi, wilgocią (to szczególnie istotne), otwarciem przez nieuprawnione osoby trzecie.

Folia stretch to wyjątkowy, bardzo rozciągliwy i wytrzymały materiał. Idealnie dopasowuje się do powierzchni owijanego kartonu, jednocześnie – dzięki swojej lekkości – nie zwiększając jego masy. Przydaje się najbardziej podczas pakowania paczek o większych gabarytach, niestandardowych wymiarach.

Folia stretch miewa różne barwy – czarna (nieprzezroczysta), transparentna, kolorowa. W e-commerce najczęściej wykorzystuje się pierwszy typ, który uniemożliwia wgląd w ewentualną zawartość przesyłki. To wpływa na zminimalizowanie ryzyka kradzieży.

Brak szczelnego zaklejenia przesyłki

Krawędzie każdej paczki powinny zostać zaklejonej wysokiej jakości taśmą klejącą (najlepiej ekologiczną taśmą pakową). Warto szukać taśmy klejącej wykonanej z oleju kauczukowego, zapewniającej odpowiednią przyczepność (niezależnie od warunków pogodowych).

Kolejnym błędem, jaki przydarza się podczas pakowania, jest nieodpowiedni sposób zaklejenia paczki. Zdarza się, że magazynierzy i sprzedawcy nie zaklejają do końca otworów przesyłki. To kardynalny błąd. W wyniku pozostawienia niepotrzebnych przerw na kartonie może zdarzyć się, że przy złych warunkach pogodowych przesyłka ulegnie przypadkowemu rozszczelnieniu. Jak temu zaradzić? Firmy e-commerce powinny zainwestować w podajnik lub dyspenser do taśmy klejącej, umożliwiający jej dokładne przyczepienie do kartonu.

Brak etykiet ostrzegawczych

Odpowiednie oznakowanie przesyłki to podstawa – szczególnie w firmach e-commerce. Najważniejszą funkcję spełniają tzw. etykiety ostrzegawcze, które nakleja się na zapakowanej, zabezpieczonej, zaklejonej paczce. Poznaj najważniejsze rodzaje naklejek ostrzegawczych na paczki. Etykieta ostrzegawcza „Uwaga! Szkło” stanowi ważną informację dla magazyniera, pracowników sortowni wysyłkowej, kuriera –  w danej przesyłce znajdują się szklane, kruche, delikatne przedmioty, dlatego paczka powinna być traktowana z wyjątkową ostrożnością.

Dość popularna jest także etykieta ostrzegawcza „Góra/Dół”, informująca o tym, gdzie znajduje się spód i wierzch pudełka kartonowego. To szczególnie istotna plakietka w przypadku wysyłki płynów lub przedmiotów, które powinny być przewożone w jednym położeniu, np. kwiaty.

Naklejki ostrzegawcze powinny zostać umiejscowione w miejscu widocznym dla kuriera, najlepiej zaraz obok listu przewozowego (inaczej: etykiety kurierskiej, etykiety wysyłkowej). Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę, sprawdź, jak przygotować etykiety na paczki.

Kartony i inne materiały opakowaniowe – tylko w RAJA

Firma RAJA wie, jak zadbać o pozytywne doświadczenie klienta sklepu internetowego. Wyróżnia się na tle innych przedsiębiorstw z branży opakowaniowej. Proponowane pudełka kartonowe, wypełniacze do paczek, akcesoria do pakowania czy naklejki ostrzegawcze są stuprocentowo ekologiczne, zdatne do recyklingu. Firma RAJA jest świadoma, że wysoka jakość dostawy w e-commerce to większa szansa na rozwój biznesu (nie ma zatem wątpliwości, czy jakość dostawy w e-commerce ma znaczenie).

Zainteresowane osoby mogą przebierać wśród różnorodnych opakowań kartonowych, m.in. tub kartonowych, pudełek kartonowych z automatycznym dnem, z regulowaną wysokością, wzmacnianych, płaskich, długich.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy