Logistyka to jedno z większych wyzwań podczas prowadzenia sklepu internetowego. Konsumenci mają coraz wyższe oczekiwania zarówno w zakresie czasu realizacji zamówienia, jak i możliwych form dostawy. Jednocześnie ceny wysyłki stanowią duży koszt dla osób prowadzących firmy, zwłaszcza że muszą zainwestować w różnego rodzaju opakowania, które zabezpieczą przesyłkę w transporcie. Jak oszczędzać na wysyłkach w e-commerce? Czy jest to możliwe?
Co wpływa na koszty wysyłki w e-commerce?
Na koszt wysyłki w e-commerce wpływa przynajmniej kilka czynników. Co się do nich zalicza?
- Rozmiar i waga paczki – im paczka jest cięższa i większa, tym wysyłka będzie droższa. Co więcej, firmy kurierskie wyznaczają konkretne limity dotyczące poszczególnych rodzajów paczek. Warto więc się z nimi zapoznać, zwłaszcza w przypadku paczek, których ciężar przekracza 30 kg.
- Kształt paczki – znaczenie ma też kształt paczki. Najlepiej, aby miała ona regularny kształt w formie prostopadłościanu. Przekroczenie dopuszczalnej wielkości, wagi bądź nietypowy kształt sprawią, że paczka zostanie zakwalifikowana jako niestandardowa. To automatycznie zwiększy koszt wysyłki.
- Miejsce doręczenia przesyłki – koszt przesyłek krajowych jest taki sam, niezależnie od miejsca. Co prawda, przewoźnik wlicza do swojego cennika tzw. opłatę paliwową, niemniej rzadko kiedy informuje o tym swoich klientów. Cena wysyłki za granicę zależy już od konkretnego kraju, do którego ma dotrzeć paczka.
- Czas dostarczenia – klienci coraz chętniej dopłacają za czas dostarczenia paczki w 24 godziny. Mowa w tym przypadku o paczce ekspresowej, która gwarantuje dowiezienie już kolejnego dnia. Ta opcja jest oczywiście odpowiednio droższa.
- Dodatkowe koszty – najczęściej zalicza się do nich ubezpieczenie przesyłki. Warto się na nie zdecydować, gdy zawartość wysyłanej paczki jest cenna. Droższe są też zazwyczaj paczki dostarczane za pobraniem.
Poznaj inne porady dotyczące tego, jak tanio wysłać paczkę.
Jak oszczędzać na wysyłkach w e-commerce?
Nie na wszystkie aspekty kosztów wysyłki w e-commerce można mieć na wpływ. Są jednak takie, na których można zaoszczędzić. Dotyczy to m.in. ceny opakowań. Przede wszystkim takie zamówienia należy realizować hurtowo. Nawiązanie stałej współpracy z jedną firmą także jest opłacalne, gdyż zazwyczaj istnieje możliwość negocjacji atrakcyjniejszych stawek.
W Raja doskonale zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest współpraca partnerska, dlatego prezentujemy postawę prokliencką i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów.
Warto pamiętać również o dużej różnorodności opakowań dla branży e-commerce, która charakteryzuje dobrą ofertę. W ten sposób łatwo dobrać odpowiednie opakowanie do wysyłki dla danego produktu. Do wysyłki małych przedmiotów, jak np. biżuterii świetnie nada się koperta bąbelkowa. Doskonale zamortyzuje wszelkie wstrząsy czy zabezpieczy produkt od wilgoci. Z kolei plakaty czy kalendarze można wysłać w specjalnej tubie kartonowej. Dlaczego to tak istotne?
Nie musisz każdego przedmiotu pakować w karton. To rozwiązanie często nie jest optymalne, ponieważ nawet małe kartony bywają zbyt duże dla danego produktu, przez co zwiększa się rozmiar paczki. Do tego, aby go zabezpieczyć, należy umieścić w paczce duże ilości wypełniacza, który także przecież kosztuje.
Dobrym wyborem są też kartony z automatycznym dnem. Takie opakowanie można rozłożyć jednym ruchem, dzięki czemu zyskuje się znaczną oszczędność czasu. Co więcej, tego rodzaju opakowania przeważnie posiadają zintegrowany pasek klejowy. Za jego pomocą można trwale zamknąć paczkę bez konieczności stosowania dyspenserów czy taśmy pakowej. Udogodnieniem jest też wbudowana zrywka, która pozwala otworzyć przesyłkę za jednym pociągnięciem.
Przy większych gabarytach warto zdecydować się na skrzyniopalety. Pozwalają one na zbiorczą wysyłkę towarów na paletach, co gwarantuje m.in. mniejsze ryzyko uszkodzenia transportowanych przedmiotów.
Sprawdź też: Jak wybrać opakowania do sklepu internetowego?
Jak zapakować paczkę taniej?
Paczkę można zapakować sprawnie i tanio. Jak to zrobić?
- Wybierz dobrej jakości opakowania, wypełniacze i potrzebne akcesoria, jak np. taśmy. Do wysyłki lżejszych przedmiotów wystarczy karton 3-warstwowy.
- Dobierz odpowiedni rozmiar do wysyłanego przedmiotu. Ilość wolnego miejsca w przesyłce powinna zostać ograniczona do minimum.
- Wypełnij paczkę za pomocą lekkich wypełniaczy, np. poduszek powietrznych bądź wypełniaczy ekologicznych. Najpopularniejsza nadal jest zdecydowanie folia bąbelkowa. Charakteryzuje ją wysoka odporność na zabrudzenia, wilgoć oraz temperaturę. Lżejszy wypełniacz to mniejsza waga paczki.
Zasady taniego pakowania ograniczają się głównie do zmniejszenia rozmiarów i wagi paczki. Nie zapomnij jednak o odpowiednim zabezpieczeniu. Wybieraj opakowania dobrej jakości. Dzięki temu zyskasz pewność, że paczka dotrze do odbiorcy w dobrym stanie i nie trzeba będzie jej nadawać ponownie.