Z usług kurierskich korzystają zarówno indywidualni klienci, jak i przedsiębiorcy (najczęściej właściciele małych i średnich biznesów, zwykle sklepów internetowych). Wiele zależy jednak od częstotliwości i wielkości wysyłek. Prywatne osoby rzadko dokonują regularnej wysyłki paczek. Dystrybucja przesyłek dotyczy zazwyczaj hurtowni i sklepów internetowych – czyli przedstawicieli branży e-commerce. Warto, żeby zdecydowali się oni na podpisanie umowy z wybranym przewoźnikiem (lub przewoźnikami). To bardzo opłacalne rozwiązanie. Co warto wiedzieć o dystrybucji towarów w e-commerce?
Czy firma e-commerce musi korzystać z usług kurierskich?
Własny biznes w branży e-commerce wiąże się z kilkoma powinnościami. Jeśli chcesz realizować wysyłkę towarów na szeroką skalę (a do tego najprawdopodobniej dążysz), musisz liczyć się z tym, że nie ominie Cię podpisanie umowy z firmą kurierską. To decyzja czysto ekonomiczna i bardzo opłacalna.
Umowa z potencjalnym przewoźnikiem oznacza zniżki, promocje. Brak dokumentu wiążącego wiąże się z tym, że koszty realizacji transportu wysyłek będą znacznie wyższe. Nie możesz wtedy liczyć na ulgowe traktowanie – firmy kurierskie traktują priorytetowo raczej te sklepy wysyłkowe, z którymi mają podpisaną umowę, a pozostali nie mogą liczyć na to, że kurier pojawi się dokładnie w wyznaczony dzień, godzinę. Umowa z przewoźnikiem nakłada również na niego obowiązek pierwszoplanowego rozpatrywania reklamacji. Więcej informacji możesz przeczytać tutaj: Reklamacja usługi kurierskiej – jak to działa? Pozostałe zasady co do tego, jak nadać paczkę kurierem, nie zmieniają się.
Wiele dobrze prosperujących hurtowni wysyłkowych decyduje się na podpisanie umowy nie z jednym, a z kilkoma przewoźnikami. To rozwiązanie prokonsumenckie – potencjalni klienci lubią mieć możliwość wyboru między różnymi opcjami dowozu towaru, przebierając podług najniższej ceny czy najszybszej wysyłki.
Nie tylko sprzedaż online – czym jest omnichannel?
Warto wspomnieć, że najkorzystniejszą opcją dla danego przedsiębiorstwa e-commerce jest decyzja przejścia na sprzedaż wielokanałową (tzw. omnichannel), czyli online i offline. Wielu klientów z radością przyjmie możliwość wizyty w sklepie stacjonarnym (szczególnie jeśli salon jest zlokalizowany niedaleko ich miejsca zamieszkania), gdzie mogą odebrać zamówiony towar osobiście.
Omnichannel wiąże się z wykorzystaniem specjalnych, ozdobnych opakowań do sprzedaży wielokanałowej. Przedsiębiorcy decydują się użyć różnego rodzaju personalizowane torebki na prezenty czy torby z indywidualnym nadrukiem. Wnętrza dekoracyjnych pudełek często są wypełnione wypełniaczem do paczek SizzlePak lub bibułą gładką. W sprzedaży wielokanałowej nie wykorzystuje się raczej tradycyjnych pudełek kartonowych z brązowej tektury falistej – nacisk kładzie się na opakowania ozdobne, które zachęcają do ponownego zakupu, a także zwiększają rozpoznawalność marki i poziom sprzedaży.
Fulfillment – dystrybucja towarów w e-commerce na wysokim poziomie
Podpisanie umowy z przewoźnikiem nie jest jedyną opcją, jaka stoi przed firmą e-commerce. Dystrybucja zamówień internetowych do klienta (odbiorcy paczki) może wiązać się z nawiązaniem modelu współpracy Fulfillment. Na czym to polega? Dany sklep internetowy zatrudnia zewnętrzną firmę outsourcingową (jedną lub kilka), która zajmuje się magazynowaniem asortymentu, kompletowaniem, pakowaniem, wysyłką, transportem paczek. Przedsiębiorca, który decyduje się na Fulfillment – tak naprawdę – prowadzi własną hurtownię wysyłkową z poziomu kanapy we własnym salonie.
Mimo rosnącej popularności tego rozwiązania istnieje (i powstaje) wciąż wiele firm e-commerce, które dysponują własnym magazynem i pracownikami.
Kiedy jeszcze warto zdecydować się na dystrybucję przesyłek przez firmę kurierską?
Dystrybucja zamówień internetowych – od sklepów i hurtowni – to nie jedyny przykład regularnej kooperacji z przewoźnikami. Na stałą współpracę z firmami kurierskimi decydują się też różnorakie urzędy, przedsiębiorstwa branżowe. O co chodzi w praktyce? Choć współcześnie coraz więcej firm porzuca dokumentację tradycyjną na rzecz tzw. elektronicznych obiegów dokumentów, w niektórych miejscach wciąż przykłada się sporą wagę do obecności niezeskanowanych, namacalnych pism – mowa tu o głównie mniejszych przedsiębiorstwach, które nie mają tak dużych funduszy, by zamówić własną usługę EOD. Takie firmy zazwyczaj nie dysponują wewnętrznym działem księgowości, lecz korzystają z outsourcingu (zdalnych biur księgowych). Mimo cyfrowej komunikacji potrzebna jest regularna wysyłka dokumentacji (faktur, umów) do księgowości. Poszukując oszczędności, można w tym wypadku również zdecydować się na stałą współpracę z wybranym przewoźnikiem.
Podobna sytuacja następuje w sytuacji, gdy wielu pracowników przedsiębiorstwa pracuje zdalnie (to popularne rozwiązanie w IT, marketingu). Osoby zatrudnione muszą nieraz podpisywać własnoręcznie różne umowy, podsumowania miesiąca (coś jak tzw. paski z wypłatami), aneksy – nowoczesne firmy organizują i opłacają wysyłkę takich dokumentów, właśnie za pośrednictwem kurierów, z którymi mają podpisane umowy.