pakowanie czerwonego buta do pudełka

6 typowych wyzwań logistycznych dla sklepów internetowych

9 min. lektura 19 sierpnia 2025

…i jak je rozwiązać!

Odpowiedzialność za transport i logistykę sklepu internetowego nie zawsze jest łatwa. Od zarządzania zapasami i zakupami po planowanie tras i transport towarów z magazynu – łatwo jest stracić kontrolę nad niezliczoną ilością szczegółów. Wszystkie te szczegóły mogą mieć duży wpływ zarówno na doświadczenia klientów w Twoim sklepie internetowym, jak i na rentowność sklepu, więc dobre zarządzanie logistyką może przynieść wiele korzyści.

Oto przegląd 6 typowych wyzwań logistycznych dla e-commerce wraz z kilkoma wskazówkami, jak je pokonać.

1. Zoptymalizuj magazyn, aby lepiej zarządzać zamówieniami

Ważnym środkiem jest zarządzanie towarami przychodzącymi od dostawców. W ten sposób można zmniejszyć nadmierne zapasy lub, odwrotnie, niedobory magazynowe.

Ważne jest również śledzenie stanu magazynowego, aby mieć kontrolę nad tym, co jest dostępne, a co nie. Dostępność odgrywa kluczową rolę w doświadczeniach klientów, którzy nie powinni być rozczarowani czasem dostawy.

Twoim zadaniem jest zatem opracowanie rozsądnej strategii dostaw i zorganizowanie zapasów tak, aby jak najlepiej zarządzać stanem magazynowym.

Rozwiązania do wdrożenia

Wybierz metodę przechowywania, która pasuje do Twojej działalności.

  • Metoda FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), w której produkty, które są w magazynie od dłuższego czasu, przechowuje się jak najbliżej strefy pakowania, jest idealna w przypadku produktów łatwo psujących się.
  • Metoda LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło) (przeciwieństwo metody FIFO) zapewnia łatwy dostęp do najnowszych produktów.
  • Metoda ABC pozwala zoptymalizować przestrzeń zgodnie z obrotem produktów – produkty najczęściej zamawiane znajdują się najbliżej osób kompletujących zamówienia.

Wprowadź w magazynie metodę oznaczania, która jasno identyfikuje każdą strefę. Na przykład, jeśli wybrałeś metodę ABC, możesz zdefiniować strefy A, B i C w magazynie lub oznaczyć półki zgodnie z różnymi rodzajami produktów, które się na nich znajdują.

Wyposaż się w system zarządzania magazynem (WMS) do zarządzania zapasami i stanami magazynowymi. Jest to oprogramowanie, które pozwala śledzić przyjęcie i wydanie zapasów, dzięki czemu zawsze masz pełny obraz tego, co dzieje się w Twoim sklepie.

2. Zwiększ szybkość realizacji zamówień

Doskonale o tym wiesz: Twoi klienci oczekują szybszej i bardziej wydajnej logistyki, a szybkie dostawy są dla wielu klientów absolutną koniecznością. Ponadto konkurują z Tobą platformy e-commerce, które coraz częściej narzucają minimalne terminy dostaw, np. dostawę w ciągu 24 lub 48 godzin.

Dla Ciebie, jako sprzedawcy internetowego, oznacza to nie tylko konieczność wyboru przewoźników, którzy dotrzymują takich terminów, ale także optymalizację kompletacji zamówień, abyś mógł szybko i sprawnie pakować swoje produkty.

Rozwiązania do wdrożenia

Zoptymalizuj obszar obsługi zamówień, a zwłaszcza stanowisko pakowania. Zwiększy to szybkość pakowania, ale także sprawi, że stanowisko będzie bardziej ergonomiczne, co zmniejszy obciążenie pracowników magazynu. Upewnij się, że starannie wybierasz stół (musi być jak najbardziej ergonomiczny) i umieść najczęściej używane narzędzia w zasięgu ręki pracowników.

Przeczytaj nasz przewodnik po stanowisku pakowania tutaj

Wybierz opakowania oszczędzające czas. Opakowania takie jak automatyczne pudełka z szybkim zamknięciem (które składają się automatycznie po naciśnięciu boków) lub opakowania z wbudowaną ochroną mogą pomóc Ci zaoszczędzić cenne sekundy podczas pakowania.

Zainstaluj maszyny do pakowania, takie jak maszyny do pakowania papieru lub poduszek powietrznych. Jeśli regularnie używasz materiałów wypełniających w swoich przesyłkach, maszyny te zwiększą szybkość pakowania i zapewnią ochronę Twoich produktów. Możesz również zdecydować się na maszyny do spinania taśmą, aby przyspieszyć ten etap pakowania.

3. Zapewnij klientom wyjątkowe doświadczenia

Aby pokonać konkurencję i zatrzymać klientów, należy zadbać o doświadczenia klientów związane z marką. Logistyka ma również duże znaczenie dla marki! W przypadku sklepu internetowego oznacza to oczywiście konieczność zapewnienia klientom płynnego procesu zakupów online.

Rozwiązania do wdrożenia

Wybierz przewoźnika, który kładzie nacisk na doświadczenia klientów. Po pierwsze, musisz być w stanie zaoferować klientom szeroki wybór opcji dostawy. W przypadku dostaw do domu przewoźnik musi zapewnić klientom prawdziwą elastyczność i optymalne śledzenie przesyłek.

Dobrze zaplanuj, w jaki sposób klienci będą rozpakowywać Twoje produkty. Wybierz opakowania, które ułatwiają otwieranie paczek. Możesz na przykład wybrać pudełka z taśmą samoprzylepną zamiast taśmy klejącej. Jeśli używasz wypełniaczy i opakowań ochronnych, powinieneś również pomyśleć o ich wyglądzie – na przykład możesz wybrać bibułkę w kolorze pasującym do Twojej marki. Należy również pomyśleć o wyglądzie dowodu dostawy i rozważyć dodanie małych niespodzianek do opakowania, aby osiągnąć pożądany efekt „wow”.

Spersonalizuj swoje opakowania – lub stwórz je zgodnie ze swoimi specyfikacjami. W szczególności możesz podkreślić kolory swojej marki na samym opakowaniu (wewnątrz lub na zewnątrz) lub na wypełnieniu opakowania. Możesz również umieścić slogan, aktualną promocję lub kod QR, aby kontynuować doświadczenie klienta online.

Taśma z nadrukiem to prosty, ale skuteczny sposób na personalizację opakowania. Tutaj możesz zamówić taśmę z nadrukiem w narzędziu RAJA.

4. Efektywne zarządzanie zwrotami zamówień

Zwroty są również częścią logistyki, a sposób, w jaki je obsługujesz, może być prawdziwym atutem dla potencjalnych klientów. Klienci chcą mieć pewność, że zamawiają właściwy produkt i mogą go zwrócić w razie potrzeby.

Zarządzanie zwrotami może być trudnym zadaniem dla sklepów internetowych. Należy regularnie aktualizować stany magazynowe i zapewnić, że produkty są zwracane w optymalnym stanie.

Rozwiązania do wdrożenia

W sklepie internetowym należy podać dokładne informacje na temat zasad zwrotów. Należy to zrobić na osobnej stronie, ale także na stronach sprzedażowych. Zasady zwrotów powinny być jak najbardziej przejrzyste, w tym terminy zwrotu produktów i ewentualne koszty. Jeśli to możliwe, należy oferować bezpłatne zwroty.

Wybierz opakowanie do zwrotu. Są one specjalnie zaprojektowane, aby chronić towary zarówno podczas pierwszej wysyłki, jak i podczas zwrotu. Dobrym przykładem są automatyczne szybkie pudełka z dwustronną taśmą klejącą, które można natychmiast ponownie wykorzystać bez konieczności szukania innego opakowania.

5. Kontroluj koszty logistyczne

Niezależnie od wielkości Twojego sklepu internetowego, kontrola kosztów logistycznych ma kluczowe znaczenie dla rentowności. Każdy aspekt kosztów logistycznych można w jakiś sposób zoptymalizować.

Rozwiązania do wdrożenia

Zmniejsz wagę i objętość przesyłek ekspresowych i międzynarodowych. Większość przewoźników nalicza opłaty za tego typu przesyłki na podstawie wagi objętościowej. Poświęć więc trochę czasu na wyeliminowanie pustych przestrzeni w pudełkach, wybierając opakowania o jak najbardziej odpowiednich rozmiarach.

Regularnie organizuj przetargi, aby znaleźć odpowiedniego przewoźnika w odpowiedniej cenie.

Przetargi pomogą Ci znaleźć dostawców, którzy spełniają Twoje oczekiwania i oczekiwania Twoich klientów, a także pomogą zminimalizować budżet.

W razie potrzeby możesz rozważyć skorzystanie z platformy e-commerce do obsługi logistyki. Możesz rozważyć outsourcing logistyki, jeśli musisz obsługiwać pilne przesyłki, radzić sobie z sezonowymi szczytami lub po prostu chcesz skupić się na swojej podstawowej działalności. Niektóre platformy mogą oferować podział kosztów wysyłki, co pozwala na wysyłanie produktów po niższych kosztach.

6. Wprowadź logistykę przyjazną dla środowiska w swoim sklepie internetowym

Konsumenci coraz częściej rezygnują z marek, które stosują praktyki szkodliwe dla środowiska. Z drugiej strony pozostają lojalni wobec marek, które komunikują swoje zobowiązania środowiskowe i społeczne – a przede wszystkim ich przestrzegają.

Być może już pracujesz nad odpowiedzialnością środowiskową swoich produktów. Ale czy zastanawiałeś się nad ważną rolą, jaką logistyka odgrywa w tym ekologicznym obrazie?

Rozwiązania do wdrożenia

Wybierz opakowania przyjazne dla środowiska dla swojego sklepu internetowego.

Zachęcamy do zapoznania się z 5 zasadami pakowania firmy RAJA. Znajdziesz tam inspirację do wyboru opakowań, które są bardziej przyjazne dla środowiska.

5 zasad pakowania to:

  • Redukcja: Możesz zmniejszyć zużycie opakowań, ograniczając ich wagę i objętość do minimum niezbędnego do zapewnienia dobrej ochrony produktu. Możesz na przykład używać opakowań z wbudowaną ochroną, takich jak koperty papierowe z wyściółką.
  • Ponowne wykorzystanie: RAJA oferuje kilka rodzajów opakowań, które zostały zaprojektowane tak, aby można je było łatwo ponownie wykorzystać. Przykłady obejmują opakowania zwrotne, palety plastikowe wielokrotnego użytku lub plastikowe pudełka do układania w stosy zamiast kartonowych pudełek do przechowywania.
  • Zastąpienie: Aby chronić środowisko, musimy zastąpić opakowania, które nie nadają się do recyklingu lub mają duży wpływ na środowisko, alternatywami przyjaznymi dla środowiska. Istnieje wiele innowacyjnych nowych produktów do wyboru, takich jak papierowa folia bąbelkowa lub coś tak prostego, jak papierowa taśma pakowa.
  • Odnawianie: Stosowanie opakowań pochodzenia biologicznego, wykonanych z odnawialnych materiałów naturalnych, pomaga zmniejszyć nasz wpływ na środowisko.
  • Recykling: Aby przejść w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, która minimalizuje ilość odpadów i maksymalnie wykorzystuje zasoby, musimy rozwijać recykling, aby nadać opakowaniom drugie życie. W tym zakresie RAJA może zaoferować szeroką gamę opakowań wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak torby do e-commerce wykonane z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Jeśli wdrożysz wszystkie te praktyki, będziesz gotowy do wdrożenia bardziej dochodowej, wydajnej i odpowiedzialnej logistyki w swoim sklepie internetowym.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy