5 pytań, które pomogą zrozumieć na czym polega kompletacja w magazynie

7 min. lektura 28 marca 2019

Przygotowywanie zamówień w magazynie logistycznym może okazać się prawdziwym wyzwaniem. Jednym z kluczowych etapów podczas realizowania tego typu  zadań, znanych z pewnością wszystkim przedsiębiorcom prowadzącym handel internetowy, jest kompletacja, która ma wpływ na proces pakowania. 

Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo co to jest kompletacja, jak wybrać najlepszą dla siebie metodę oraz jaka jest specyfika kompletacji w magazynie, w przypadku handlu internetowego.

SPIS TREŚCI:

  1. Co to jest kompletacja?
  2. Jaka jest różnica pomiędzy kompletacją w magazynie i kompletacją w punkcie sprzedaży?
  3. Metody kompletacji
  4. W jaki sposób duże magazyny zarządzają kompletacją?
  5. Jak dostosować swoją metodę kompletacji, kiedy dopiero zaczynamy prowadzić handel internetowy?

1. Co to jest kompletacja?

W języku angielskim, kompletacja to tzw. „picking”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zbieranie”. Jest to jeden z kluczowych etapów przygotowywania zamówienia w logistyce.

Innymi słowy jest to proces, podczas którego artykuły wymienione w zamówieniu są zbierane w jedno miejsce, by następnie móc je sprawnie zapakować i przygotować do wysyłki. 

Kompletację , podobnie jak inne etapy przygotowania towaru w procedurach logistycznych, również można zoptymalizować. Celem tego procesu jest umieszczenie w pobliżu strefy pakowania potrzebnych operatorowi artykułów. Dzięki temu, można maksymalnie ograniczyć przemieszczanie się pracownika po magazynie, co w rezultacie skróci czas przygotowania zamówienia i usprawni jego obsługę.

2. Jaka jest różnica pomiędzy kompletacją w magazynie i kompletacją w punkcie sprzedaży?

Poniżej zostaną omówione dwie metody kompletacji – ta, która jest  stosowana w magazynie, a także ta, która jest wykorzystywana w punkcie sprzedaży. Rozróżnienie to jest istotne, ponieważ optymalizacja obydwu z tych metod również będzie przebiegać w nieco inny sposób.  Na początek warto wyjaśnić obydwa pojęcia.

Kompletacja w magazynie polega na przygotowywaniu zamówień  w magazynie logistycznym, niezależnie od sposobu ich dystrybucji (B2B czy B2C). Kolejnym etapem jest wysłanie zamówień do miejsca dostawy.

Kompletacja w punkcie sprzedaży polega na przygotowywaniu zamówień w sklepie. Operatorzy zdejmują artykuły z regałów lub przynoszą je z magazynu punktu sprzedaży, aby następnie dostarczyć je do domu odbiorcy lub zaproponować usługę „click and collect”, w ramach której klienci odbierają zamówione produkty w sklepie.

Różnica między tymi dwoma rodzajami kompletacji jest więc analogiczna: 

  • Po pierwsze, kompletacja w magazynie jest przeznaczona głównie dla sklepów internetowych, które nie posiadają punktów sprzedaży, gdzie mogłyby składować swoje artykuły.
  • Po drugie, po etapie kompletacji w magazynie następuje dostawa realizowana przez przewoźnika, dlatego odpowiednie zapakowanie przesyłki na czas transportu jest niezwykle ważne, by zapobiec jej ewentualnym uszkodzeniom. W przypadku kompletacji w punkcie sprzedaży jest inaczej, ponieważ to sklep bezpośrednio dostarcza towar do klienta, co znacznie usprawnia proces pakowania.

Warto również dodać, że składowanie artykułów w magazynie różni się od ich magazynowania w sklepie. W pierwszym przypadku, zmienia się ono w zależności od wyzwań logistycznych, takich jak sezonowość produktów, czy też liczba artykułów, którą operatorzy mają za zadanie skompletować.

Poniżej przedstawiamy metody kompletacji, z jakich można skorzystać.

3. Jakie są metody kompletacji?

Kompletacja w magazynie prowadzona jest w dwóch głównych systemach:

  1. Proces „człowiek do towaru” – osoba przygotowująca zamówienia przemieszcza się po magazynie, by pobrać produkty;
  2. Proces „towar do człowieka” – jest to kompletacja zautomatyzowana, gdzie przy użyciu odpowiedniego sprzętu, towar przemieszcza się w stronę operatora, ograniczając w ten sposób konieczność poruszania się pracownika po magazynie.

W zależności od procesu, który będzie wdrażany, można skorzystać z różnych metod kompletacji.

Kompletacja „człowiek do towaru” – różne metody

Podczas przemieszczania się po magazynie, operator może skompletować towary potrzebne do zamówienia na kilka sposobów.

  • Metoda „Pick and Pack” – operator pobiera produkty do jednego lub kilku zamówień i przewozi je do strefy pakowania. Często korzysta on z wydrukowanej listy zamówień.
  • Metoda „Put to Light” umożliwia operatorom korzystanie z wózków wyposażonych w podświetlane ekrany, które wskazują, gdzie znajdują się produkty potrzebne do przygotowania zamówienia oraz w które miejsce należy je zawieźć.
  • W metodzie „Pick by Light” wykorzystuje się podświetlane ekrany i lampki, które zapalają się w tym miejscu w magazynie, w którym znajdują się artykuły potrzebne do skompletowania. Operator z łatwością jest w stanie znaleźć miejsce pobrania każdego artykułu oraz odczytać ilość, jaką należy pobrać.

Każda z tych metod wymaga innego sprzętu, który jest mniej lub bardziej kosztowny.

Kompletacja „towar do człowieka” –  magazyn zautomatyzowany

Nowe technologie nieustannie rewolucjonizują funkcjonowanie magazynów logistycznych. Kompletacja zautomatyzowana wynika właśnie z ich  zastosowania: operatorzy wspomagani są przez sterowane głosem systemy informatyczne, w efekcie czego przesyłka jest przygotowywana w sposób zmechanizowany.

Kompletacja „towar do człowieka” może odbywać się na dwa różne sposoby:

  • roboty transportują produkty do miejsca przygotowania,
  • centralny pas transmisyjny przenosi produkty gotowe do zapakowania do przeznaczonych stref, tak jak ma to miejsce w przypadku przemysłowych linii produkcyjnych.

4. W jaki sposób duże magazyny zarządzają kompletacją?

Odpowiedź na to pytanie z pewnością przybliży kwestię optymalizacji kompletacji. Duże magazyny sklepów internetowych wprowadzają systemy przechowywania, które są zoptymalizowane pod kątem kompletacji.

Wymaga to wprowadzenia następujących elementów:

  • półek i regałów dynamicznych, dostosowanych do wybranej metody kompletacji,
  • terminali elektronicznych, które umożliwiają zlokalizowanie miejsca pobrania towarów oraz miejsca, gdzie będą pakowane;
  • narzędzi wspomagających przewożenie towarów, takich jak na przykład wózki.

Niektóre duże magazyny, (na przykład firmy Amazon Prime), działają wyłącznie w oparciu o system informatyczny. W takim przypadku tylko dane określają, którędy operator powinien się poruszać w trakcje kompletacji towarów, jakie mają się znaleźć w zamówieniu. 

5. Jak dostosować swoją metodę kompletacji, kiedy dopiero zaczynamy prowadzić handel internetowy?

Ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodą z logistyką e-commerce i obsługują niewielką liczbę zamówień dziennie oraz posiadają niewielki zespól, nie mają potrzeby opracowywania rozbudowanej strategii kompletacji.

  • Poszczególne zamówienia można kompletować pojedynczo, a rola każdego z członków zespołu nie musi ograniczać się do wykonywania jednej czynności – każdy z nich może zajmować się jednocześnie kompletacją, magazynowaniem i pakowaniem.
  • Mimo to, warto jednak zastanowić się nad usprawnieniem zarządzania magazynem – m.in. jak zoptymalizować przepływ pracy, a także co zrobić, by skrócić czas poświęcany na przygotowanie zamówienia. 

Składowanie produktów warto więc uzależnić od poniższych czynników:

  • Lokalizacji produktów i częstotliwości ich zamawiania przez klientów. W tym przypadku można zastosować podstawową metodę magazynowania – ABC. Jeżeli jednak wysyłają Państwo towary o krótkim terminie przydatności, wówczas niezależnie od liczby wysyłanego towaru trzeba zastosować metodę FIFO.
  • Wagi produktów. Te najcięższe, pobierane jako pierwsze przez operatorów, powinny się znajdować na niższych półkach, natomiast te lżejsze wyżej.

Lepsza optymalizacja kompletacji i magazynowania ma znaczący wpływ na profesjonalne funkcjonowanie magazynu, który jest dzięki temu lepiej przygotowany na przyjmowanie dużej liczby artykułów i zamówień.

Jednym z elementów optymalizacji jest zaprojektowanie stołu kompletacyjnego, przez który będą przechodziły wszystkie przesyłki.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy