Przygotowywanie zamówień w magazynie logistycznym może okazać się prawdziwym wyzwaniem. Jednym z kluczowych etapów podczas realizowania tego typu zadań, znanych z pewnością wszystkim przedsiębiorcom prowadzącym handel internetowy, jest kompletacja, która ma wpływ na proces pakowania.
Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo co to jest kompletacja, jak wybrać najlepszą dla siebie metodę oraz jaka jest specyfika kompletacji w magazynie, w przypadku handlu internetowego.
SPIS TREŚCI:
- Co to jest kompletacja?
- Jaka jest różnica pomiędzy kompletacją w magazynie i kompletacją w punkcie sprzedaży?
- Metody kompletacji
- W jaki sposób duże magazyny zarządzają kompletacją?
- Jak dostosować swoją metodę kompletacji, kiedy dopiero zaczynamy prowadzić handel internetowy?
1. Co to jest kompletacja?
W języku angielskim, kompletacja to tzw. „picking”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zbieranie”. Jest to jeden z kluczowych etapów przygotowywania zamówienia w logistyce.
Innymi słowy jest to proces, podczas którego artykuły wymienione w zamówieniu są zbierane w jedno miejsce, by następnie móc je sprawnie zapakować i przygotować do wysyłki.
Kompletację , podobnie jak inne etapy przygotowania towaru w procedurach logistycznych, również można zoptymalizować. Celem tego procesu jest umieszczenie w pobliżu strefy pakowania potrzebnych operatorowi artykułów. Dzięki temu, można maksymalnie ograniczyć przemieszczanie się pracownika po magazynie, co w rezultacie skróci czas przygotowania zamówienia i usprawni jego obsługę.
2. Jaka jest różnica pomiędzy kompletacją w magazynie i kompletacją w punkcie sprzedaży?
Poniżej zostaną omówione dwie metody kompletacji – ta, która jest stosowana w magazynie, a także ta, która jest wykorzystywana w punkcie sprzedaży. Rozróżnienie to jest istotne, ponieważ optymalizacja obydwu z tych metod również będzie przebiegać w nieco inny sposób. Na początek warto wyjaśnić obydwa pojęcia.
Kompletacja w magazynie polega na przygotowywaniu zamówień w magazynie logistycznym, niezależnie od sposobu ich dystrybucji (B2B czy B2C). Kolejnym etapem jest wysłanie zamówień do miejsca dostawy.
Kompletacja w punkcie sprzedaży polega na przygotowywaniu zamówień w sklepie. Operatorzy zdejmują artykuły z regałów lub przynoszą je z magazynu punktu sprzedaży, aby następnie dostarczyć je do domu odbiorcy lub zaproponować usługę „click and collect”, w ramach której klienci odbierają zamówione produkty w sklepie.
Różnica między tymi dwoma rodzajami kompletacji jest więc analogiczna:
- Po pierwsze, kompletacja w magazynie jest przeznaczona głównie dla sklepów internetowych, które nie posiadają punktów sprzedaży, gdzie mogłyby składować swoje artykuły.
- Po drugie, po etapie kompletacji w magazynie następuje dostawa realizowana przez przewoźnika, dlatego odpowiednie zapakowanie przesyłki na czas transportu jest niezwykle ważne, by zapobiec jej ewentualnym uszkodzeniom. W przypadku kompletacji w punkcie sprzedaży jest inaczej, ponieważ to sklep bezpośrednio dostarcza towar do klienta, co znacznie usprawnia proces pakowania.
Warto również dodać, że składowanie artykułów w magazynie różni się od ich magazynowania w sklepie. W pierwszym przypadku, zmienia się ono w zależności od wyzwań logistycznych, takich jak sezonowość produktów, czy też liczba artykułów, którą operatorzy mają za zadanie skompletować.
Poniżej przedstawiamy metody kompletacji, z jakich można skorzystać.
3. Jakie są metody kompletacji?
Kompletacja w magazynie prowadzona jest w dwóch głównych systemach:
- Proces „człowiek do towaru” – osoba przygotowująca zamówienia przemieszcza się po magazynie, by pobrać produkty;
- Proces „towar do człowieka” – jest to kompletacja zautomatyzowana, gdzie przy użyciu odpowiedniego sprzętu, towar przemieszcza się w stronę operatora, ograniczając w ten sposób konieczność poruszania się pracownika po magazynie.
W zależności od procesu, który będzie wdrażany, można skorzystać z różnych metod kompletacji.
Kompletacja „człowiek do towaru” – różne metody
Podczas przemieszczania się po magazynie, operator może skompletować towary potrzebne do zamówienia na kilka sposobów.
- Metoda „Pick and Pack” – operator pobiera produkty do jednego lub kilku zamówień i przewozi je do strefy pakowania. Często korzysta on z wydrukowanej listy zamówień.
- Metoda „Put to Light” umożliwia operatorom korzystanie z wózków wyposażonych w podświetlane ekrany, które wskazują, gdzie znajdują się produkty potrzebne do przygotowania zamówienia oraz w które miejsce należy je zawieźć.
- W metodzie „Pick by Light” wykorzystuje się podświetlane ekrany i lampki, które zapalają się w tym miejscu w magazynie, w którym znajdują się artykuły potrzebne do skompletowania. Operator z łatwością jest w stanie znaleźć miejsce pobrania każdego artykułu oraz odczytać ilość, jaką należy pobrać.
Każda z tych metod wymaga innego sprzętu, który jest mniej lub bardziej kosztowny.
Kompletacja „towar do człowieka” – magazyn zautomatyzowany
Nowe technologie nieustannie rewolucjonizują funkcjonowanie magazynów logistycznych. Kompletacja zautomatyzowana wynika właśnie z ich zastosowania: operatorzy wspomagani są przez sterowane głosem systemy informatyczne, w efekcie czego przesyłka jest przygotowywana w sposób zmechanizowany.
Kompletacja „towar do człowieka” może odbywać się na dwa różne sposoby:
- roboty transportują produkty do miejsca przygotowania,
- centralny pas transmisyjny przenosi produkty gotowe do zapakowania do przeznaczonych stref, tak jak ma to miejsce w przypadku przemysłowych linii produkcyjnych.
4. W jaki sposób duże magazyny zarządzają kompletacją?
Odpowiedź na to pytanie z pewnością przybliży kwestię optymalizacji kompletacji. Duże magazyny sklepów internetowych wprowadzają systemy przechowywania, które są zoptymalizowane pod kątem kompletacji.
Wymaga to wprowadzenia następujących elementów:
- półek i regałów dynamicznych, dostosowanych do wybranej metody kompletacji,
- terminali elektronicznych, które umożliwiają zlokalizowanie miejsca pobrania towarów oraz miejsca, gdzie będą pakowane;
- narzędzi wspomagających przewożenie towarów, takich jak na przykład wózki.
Niektóre duże magazyny, (na przykład firmy Amazon Prime), działają wyłącznie w oparciu o system informatyczny. W takim przypadku tylko dane określają, którędy operator powinien się poruszać w trakcje kompletacji towarów, jakie mają się znaleźć w zamówieniu.
5. Jak dostosować swoją metodę kompletacji, kiedy dopiero zaczynamy prowadzić handel internetowy?
Ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodą z logistyką e-commerce i obsługują niewielką liczbę zamówień dziennie oraz posiadają niewielki zespól, nie mają potrzeby opracowywania rozbudowanej strategii kompletacji.
- Poszczególne zamówienia można kompletować pojedynczo, a rola każdego z członków zespołu nie musi ograniczać się do wykonywania jednej czynności – każdy z nich może zajmować się jednocześnie kompletacją, magazynowaniem i pakowaniem.
- Mimo to, warto jednak zastanowić się nad usprawnieniem zarządzania magazynem – m.in. jak zoptymalizować przepływ pracy, a także co zrobić, by skrócić czas poświęcany na przygotowanie zamówienia.
Składowanie produktów warto więc uzależnić od poniższych czynników:
- Lokalizacji produktów i częstotliwości ich zamawiania przez klientów. W tym przypadku można zastosować podstawową metodę magazynowania – ABC. Jeżeli jednak wysyłają Państwo towary o krótkim terminie przydatności, wówczas niezależnie od liczby wysyłanego towaru trzeba zastosować metodę FIFO.
- Wagi produktów. Te najcięższe, pobierane jako pierwsze przez operatorów, powinny się znajdować na niższych półkach, natomiast te lżejsze wyżej.
Lepsza optymalizacja kompletacji i magazynowania ma znaczący wpływ na profesjonalne funkcjonowanie magazynu, który jest dzięki temu lepiej przygotowany na przyjmowanie dużej liczby artykułów i zamówień.
Jednym z elementów optymalizacji jest zaprojektowanie stołu kompletacyjnego, przez który będą przechodziły wszystkie przesyłki.