Efektywne zarządzanie sklepem internetowym – 6 porad

4 min. lektura10 czerwca 2021

Efektywne zarządzanie sklepem internetowym – 6 porad

Założenie e-sklepu to nic trudnego, ale zarządzanie sklepem internetowym to prawdziwe wyzwanie. Na czym polega optymalizacja e-commerce’u?

Działanie sklepu internetowego i jego optymalizacja są w dużej mierze uzależnione od jego wielkości. Czym większy e-sklep, tym trudniej w efektywny sposób nim zarządzać. Okazuje się, że wcale nie trzeba zatrudniać wielu osób do jego obsługi. Działanie sklepu internetowego może opierać się na systemach i aplikacjach – może być w różnym stopniu zautomatyzowany. Jak zarządzać sklepem internetowym?

Zarządzanie sklepem internetowym a administrator

Aby sklep internetowy dobrze działał, powinien być zarządzany przez administratora. Co należy do jego obowiązków? Jest odpowiedzialny za kontakt z klientami, rozwiązywanie problemów, aktualizację cenników, dodawanie nowych opisów produktów, wysyłkę towarów oraz zwroty i reklamacje. Jest to osoba, która ma kluczowy wpływ na wizerunek e-sklepu.

Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym?

Wyboru konkretnego modelu logistycznego należy dokonać podczas zakładania e-sklepu. To kluczowa decyzja, która będzie miała wpływ na jego funkcjonowanie. Wybór jest uzależniony od możliwości finansowych, lokalowych i technologicznych. Rozwiązań jest kilka – pierwsze z nich to posiadanie własnego magazynu – do tego potrzebna jest obsługa magazynowa. Sklep sprzedaje to, co fizycznie posiada na stanie w magazynie. Dzięki temu towar może być wysłany szybko. Drugi model to pseudo-just-in-time, czyli udostępnianie na stronie sklepu pełnej oferty dostawców. Towar zamawiany jest po złożeniu zamówienia przez klienta, zatem czas wysyłki wydłuża się. Trzeci model to fullfilment, czyli zlecenie logistyki magazynowej zewnętrznej firmie. Innym rozwiązaniem jest tzw. dropshipping, czyli oferowanie towarów dostępnych w hurtowni – zamówienie jest przekazywane z zapłatą pomniejszoną o marżę sklepu – hurtownia wysyła towar do klienta. Są jeszcze modele hybrydowe, czyli będące połączeniem różnych modeli logistycznych.

Opakowania dla e-commerce

Optymalizacja e-commerce pod kątem opakowań jest równie ważna jak sama wysyłka. Aby usprawnić proces pakowania, należy stosować opakowania, które można łatwo dopasować do wysyłanych towarów. Idealnie sprawdzają się pudełka z regulowaną wysokością oraz automatycznym dnem – można je szybko złożyć i dostosować do wielkości produktów. Optymalizacja e-sklepu to także personalizacja opakowań i akcesoriów do pakowania. Dzięki pudełkom z indywidualnym nadrukiem sklep wyróżnia się na tle konkurencji i reklamuje się. Na pytanie jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym można odpowiedzieć, że tak, by przesyłka wyróżniała się i promowała dany e-sklep.

Optymalizacja sklepu internetowego

Jeśli e-sklep jest duży, to często dochodzi do sytuacji, w której dotychczasowe metody zarządzania zawodzą lub nie są wystarczające. Wtedy warto postawić na optymalizację e-commerce poprzez wprowadzenie nowoczesnych narzędzi informatycznych, czyli system informatyczny klasy ERP. Można go wdrożyć w obszarach takich jak finanse, księgowość, logistyka, zarządzanie magazynem, sprzedaż i obsługa klienta. System pozwala na wyeliminowanie błędów popełnianych przez człowieka. Dodatkowo daje możliwość zwiększenia efektywności funkcjonowania e-sklepu, a więc generuje większe zyski poprzez zwiększenie sprzedaży i liczby zadowolonych klientów.

Komunikacja z klientem

Bardzo ważna jest dbałość o odpowiednią komunikację z klientem. Niektóre sklepy informują o każdym etapie zamówienia – zamówienie przyjęte, w realizacji, w kompletacji itd. Najważniejsze jest poinformowanie o nadaniu wysyłki, gdyż to najbardziej interesuje kupującego. Dobrą praktyką jest wysyłanie numeru listu przewozowego, który pozwoli klientowi na śledzenie przesyłki. Warto informować też o możliwości zwrotu i reklamacji. Koniecznie należy informować o wszelkich opóźnieniach związanych z realizacją zamówienia. Nic tak nie denerwuje kupującego jak milczenie ze strony sklepu w przypadku opóźnień.

Działanie sklepu internetowego w czasach pandemii

Ogromnym wyzwaniem dla prowadzących e-commerce było dostosowanie działania sklepu internetowego do wymagań pandemii. W tym czasie ważne jest bowiem zachowanie higieny podczas pakowania przesyłek. Proces pakowania powinien przebiegać sprawnie i z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. W związku z tym potrzebna jest optymalizacja kosztów wysyłki poprzez stosowanie odpowiednich pod względem rozmiaru opakowań i szybsze przygotowywanie zamówień dzięki używaniu kartonów z automatycznym dnem i regulowaną wysokością. Można korzystać także z bezkontaktowej dostawy, czyli wysyłki do paczkomatów. W tym celu należy korzystać z opakowań dostosowanych do wymiarów skrytek.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





     

    Najpopularniejsze tematy