Redukcja pustych przestrzeni w opakowaniach – niezawodne sposoby

5 min. lektura 23 sierpnia 2019

Redukcja pustych przestrzeni i odpowiednie dopasowanie opakowania do produktu stanowi duże wyzwanie dla wszystkich przedsiębiorców sprzedających i wysyłających swoje artykuły. Choć pustki nie można dotknąć, stanowi istotne obciążenie budżetu przeznaczonego na transport: bez wątpienia nie uszło to już uwadze firm, podczas analizowania obecnych procesów pakowania.

W jaki sposób można zoptymalizować opakowania, by ograniczyć koszty transportu, bez uszczerbku na doświadczeniach klienta przy dostawie?

Specjaliści z dziedziny pakowania i logistyki, mają na to kilka sposobów. Jakich? O tym w pięciu, poniższych przykładach.

1.  Kontrola faktycznej „pustki” w opakowaniach

Do wprowadzenia jakichkolwiek optymalizacji, niezbędne będzie przeprowadzenie audytu.

Redukcję pustych przestrzeni warto zacząć od sporządzenia listy najczęściej pojawiających się zamówień, z zaznaczeniem ich głównych cech, takich jak: ciężar, rozmiar czy rodzaj produktu. Do zebrania informacji pomocny będzie system ERP lub narzędzie do zarządzania zamówieniami, o ile takowe funkcjonuje w firmie.

Na podstawie listy najczęściej pojawiających się zamówień, będzie można stworzyć typologię opakowań, które wymagają optymalizacji. Wśród nich, zwykle wyróżnia się opakowania:

  • puste w więcej niż X%,
  • kartonowe, zbyt duże na niektóre rodzaje produktów,
  • w których najczęściej stosuje się wypełnienia.

Stworzenie takiego dokumentu pozwoli wskazać na typy opakowań, które najbardziej wpływają na budżet transportowy w stosunku do obrotów, które przynoszą.

Typologię opakowań będzie można zoptymalizować, a co za tym idzie, uzyskać szybki zwrot z inwestycji.

2. Znalezienie opakowań dostosowanych do oferowanych produktów

Mając do dyspozycji listę najczęściej pojawiających się zamówień, można wybrać opakowania, które będą najbardziej zbliżone do objętości produktów, które mają się w nich znaleźć. Należy zwracać szczególną uwagę na umieszczane na opakowaniach oznaczenia dostawców, które będą pomocne przy wyborze pudełka do zamówienia o konkretnej wielkości.

Należy zwracać szczególną uwagę na umieszczane na opakowaniach oznaczenia dostawców, które będą pomocne przy wyborze pudełka do zamówienia o konkretnej wielkości, wtedy redukcja pustych przestrzeni będzie skuteczniejsza.

Na stronie RAJA, można skorzystać z jednej z dwóch wyszukiwarek, które ułatwią poszukiwanie idealnego opakowania:

Warto przy tym zastanowić się, czy wielkość stosowanych do tej pory opakowań, jest odpowiednia.

Zwykle istnieje możliwość znalezienia lepiej dopasowanego do produktu rozmiaru pudełka, co pozwala ograniczyć ogólną objętość zamówienia, a co za tym idzie – zminimalizować koszty transportu.

Dobrym pomysłem będzie sprawdzenie, czy jest możliwość wysyłania zamówień o najmniejszych gabarytach kopertach bąbelkowych, które zajmują mniej miejsca niż koperty kartonowe. Co za tym idzie redukcja pustych przestrzeni w tym przypadku jest szybka do osiągnięcia.

Niewątpliwie, najkorzystniejszym rozwiązaniem są opakowania na wymiar. Choć zazwyczaj ich koszt jest wyższy niż cena standardowych pudełek, pozwalają ograniczyć pustkę, a co za tym idzie – koszty transportu.

3. Przeprowadzenie analizy opakowań w różnych działach przedsiębiorstwa

Zmiana sposobu pakowania zamówień, w celu obniżenia kosztów logistycznych i transportowych, to główne zajęcie działu logistyki i transportu w przedsiębiorstwie.

Nie wolno zapomnieć o tym, że analiza objętości opakowań, może mieć potencjalny wpływ na inne obszary działalności firmy. Dział produkcji będzie zainteresowany sposobem właściwego obiegu opakowań w linii produkcyjnej i ich obsługi przez operatorów. Dział marketingu będzie zwracał uwagę na wygląd opakowania i doświadczenia klienta podczas rozpakowywania produktów.

Warto o tym pamiętać podczas optymalizacji wielkości opakowań. Idealny schemat tego procesu, przedstawia się następująco:

Łatwość, bezpieczeństwo i szybkość pakowania (produkcja)

+ Utrzymanie lub podniesienie pozytywnych doświadczeń klienta (marketing i obsługa klienta)

+ Maksymalne ograniczenie objętości i ciężaru opakowań (logistyka i transport)

= Całkowicie zoptymalizowane opakowanie

4. Testowanie i wyciąganie wniosków

Po podjęciu decyzji odnośnie zmian, które mają zostać wcielone w życie w celu zoptymalizowania wielkości opakowań, czas na ich realizację. Na początku, zmiany warto zastosować jedynie na niewielkim procencie zamówień.

Takie rozwiązanie, umożliwi sprawdzenie skuteczności konkretnego rozwiązania, bez konieczności przeprowadzania w firmie rewolucji. Jednocześnie, pozwoli ograniczyć ryzyko pojawienia się negatywnych doświadczeń u klientów w razie, gdyby nowe opakowania nie spotkały się z ich aprobatą.

Podczas stopniowego wprowadzania zmian, należy zwrócić uwagę na dwa kluczowe kryteria:

  • wytrzymałość opakowania (czy zostało dostarczone bez uszkodzeń),
  • doświadczenie klienta (czy klient był zadowolony podczas rozpakowywania produktu).

Te dwa kryteria pozwolą stwierdzić, czy optymalizacja spełnia swoje zadanie i jest zgodna z równaniem umieszczonym w punkcie powyżej.

5. Wybór dostawcy, który szybko odpowiada na potrzeby klienta

Czasem może zdarzyć się tak, że do przeprowadzenia optymalizacji opakowań, dlatego konieczne będzie wiele podejść, czy to z powodu niewystarczającego zadowolenia klientów, czy braku osiągnięcia pożądanej wielkości pudełek.

W takiej sytuacji, dobrze jest znaleźć dostawcę opakowań, który szybko reaguje na potrzeby klienta. To konieczne, by móc kontynuować optymalizacje całego procesu.

Wcielenie w życie pięciu powyższych punktów, pozwoli zmniejszyć objętość opakowań, a co za tym idzie, ograniczyć koszty transportu.

Jeżeli potrzebujesz pomocy przy wyborze opakowań, skontaktuj się z nami poprzez nr. tel.: 801 55 3000* lub e-mail: poczta@rajapack.pl. Nasi specjaliści pomogą wybrać Ci najlepsze rozwiązania opakowaniowe, dostosowane do specyfiki firmy.

*Koszt według taryfy operatora.

Źródło zdjęcia wyróżniającego: unsplash.com/pixabay.com

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Najpopularniejsze tematy