Jak przygotowywać zamówienia w sklepach e-commerce w czasach pandemii?

4min. lektura 04/06/2020

W związku z pandemią, ograniczeniem działalności sklepów stacjonarnych i dbaniem o własne bezpieczeństwo sprzedaż w sklepach internetowych istotnie wzrosła. Bezpieczeństwo kupujących jest większe, ale należy zadbać także o bezpieczeństwo kurierów i osób pakujących zamówienia. Jak przygotowywać zamówienia w sklepach e-commerce w czasach pandemii?

W czasach pandemii więcej osób robi zakupy w internecie. Aby w ten sposób kupować, nie trzeba wcale wychodzić z domu – jeśli zamówienie dostarczy kurier lub ewentualnie wyjść do paczkomatu/innego punktu odbioru. Okazuje się, że zamówienia internetowe są większe aż o 25% w porównaniu z sytuacją sprzed pandemii. Ponadto w tym czasie otworzyło się wiele nowych sklepów internetowych. Bezpieczeństwo kupującego jest zachowane, a co z kurierami i osobami przygotowującymi zamówienia? O ich bezpieczeństwo także należy zadbać.

Rozwiązania dla branży e-commerce na czas pandemii i nie tylko

Kluczowy dla sklepów internetowych jest proces pakowania zamówień. Żeby był efektywny, musi przebiegać sprawnie, a podczas pandemii dodatkowo z zachowaniem wszystkich procedur bezpieczeństwa. Takie zasady w tym czasie obowiązują w każdym zakładzie pracy, także podczas pakowania wysyłek. Osoby pakujące muszą się do nich stosować. Pakowanie zamówień powinno odbywać się z zachowaniem zasad:

  • bezpieczeństwa procesu pakowania (stosowanie środków ochrony osobistej)
  • optymalizacja kosztów wysyłki (stosowanie odpowiednich rozmiarowo opakowań ecommerce i dostosowanie ich do rodzaju zawartości oraz wypełniaczy do przesyłek)
  • szybsze przygotowywanie zamówień (stosowanie kartonów z automatycznym dnem i regulowaną wysokością oraz samoprzylepnym zamknięciem)
  • zmniejszenie liczby uszkodzonych i skradzionych paczek (poprzez odpowiednie zabezpieczenie przesyłek – wypełniacze, taśma pakowa)
  • rozwiązania ekologiczne (produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu i recyklingowalne)
  • łatwy zwrot przesyłek (stosowanie kartonów zwrotnych)
  • wysyłka do paczkomatów (używanie opakowań ecommerce specjalnie przeznaczonych do wymiarów skrytek).

Opisywane wyżej produkty, w tym opakowania ecommerce są dostępne w sklepie RAJA: https://www.rajapack.pl/opakowania-ecommerce_cms_000068.html?ForceCustomerType=false.

Pracownicy pakujący zamówienia internetowe powinni być odpowiednio chronieni. Nie mogą oni wykonywać pracy zdalnej, jak to ma miejsce w pracy typowo biurowej. Praca pakowaczy powinna przebiegać zmianowo, odległość pomiędzy pracownikami powinna zostać zwiększona, a stanowiska do pakowania powinny być oddzielone np. szybą z plexi, sprzęt, z którego korzystają pracownicy powinien być regularnie dezynfekowany. Powinni korzystać ze środków ochrony osobistej, czyli rękawiczek, masek, przyłbic, odzieży ochronnej i obuwia. Poza tym w przerwie, przed rozpoczęciem i po zakończeniu pracy powinni dokładnie myć ręce. W tym celu należy im zapewnić mydło, ręczniki, dostęp do ciepłej wody i środków odkażających. Paczki zapakowane z poszanowaniem ww. zasad trafiają do firmy kurierskiej. By cały proces był bezpieczny, również kurierzy i odbiorcy paczek muszą stosować się do pewnych zasad.

Przede wszystkim warto, by zamawiający wybierali płatność online, a nie za pobraniem – to znacząco ogranicza kontakt z kurierem. Podczas dostarczania paczki kurier uprzedza telefonicznie o przesyłce i może zostawić ją pod drzwiami bez kontaktu. Jeśli wymagane jest potwierdzenie, to odbiorca wprowadza na terminalu kod wysłany mu wcześniej smsem – nie ma potrzeby składania podpisu.

Najlepszą, bo zupełnie bezkontaktową formą wysyłki podczas pandemii jest oczywiście paczkomat. InPost przygotował specjalną aplikację, po której zainstalowaniu można odbierać swoje przesyłki z paczkomatu zupełnie bezdotykowo. Warto skorzystać z tej możliwości.

Po odebraniu swojej przesyłki należy wyrzucić opakowanie ecommerce i dokładnie umyć lub zdezynfekować ręce.

Jeśli pakujący zamówienia, kurierzy i odbiorcy przesyłek będą stosować się do wymienionych wyżej zasad, to na pewno cały proces będzie bezpieczniejszy.

Artykuły zwiększające bezpieczeństwo w handlu to m.in.: maseczki jednorazowe, taśmy dystansujące, szyby ochronne z plexi, żele dezynfekujące, mydła, rękawiczki jednorazowe, czyściwo celulozowe, worki na śmieci z zamknięciem, ręczniki papierowe. Tego typu produkty zwiększające bezpieczeństwo w handlu i podczas każdej pracy można zamówić na stronie: https://www.rajapack.pl/covid-19-produkty_C9647.html.

Najpopularniejsze tematy