Co zrobić, gdy sprzedawca nie dostarcza towaru?

5 min. lektura 05 grudnia 2023

Towar zamówiony, płatność uregulowana, ale dostawy jak nie było, tak nadal jej nie ma? W takiej sytuacji warto pilnie skontaktować się ze sprzedającym. Co jednak, kiedy kontakt jest niemożliwy, bo np. sprzedawca go unika? Sprawdź, co możesz zrobić, gdy sprzedawca nie dostarcza towaru i jakie prawa w związku z tym Ci przysługują.

Niemożność zrealizowania zamówienia a prawa konsumenta

Kupiłeś produkt w sklepie internetowym, ale okazuje się, że sprzedawca nie jest w stanie zrealizować zamówienia, np. z powodu braków na magazynie lub trudności z pozyskaniem towaru?

W takim przypadku sprzedawca zobowiązany jest poinformować Cię o przyczynach niemożności wykonania umowy. Jednocześnie jako konsument masz prawo do podjęcia kroków prawnych w celu dochodzenia swoich praw, zwłaszcza jeśli niewykonanie umowy wynika z okoliczności leżących po stronie sprzedawcy.

Odpowiedzialność sprzedawcy względem Ciebie obejmuje zapewnienie satysfakcjonującego rozwiązania sytuacji, na przykład poprzez zwrot środków, dostarczenie równoważnego produktu lub propozycję alternatywnej formy rekompensaty. W pierwszej kolejności warto więc spróbować się porozumieć.

Sprzedawca nie wysłał towaru? Wyznacz mu ostateczny termin!

Zanim podejmiesz kroki prawne, upewnij się, czy paczka z pewnością do Ciebie nie dotarła. Być może oczekuje w paczkomacie, a Ty zapomniałeś o jej odebraniu? Pamiętaj też, że w przypadku niektórych okresów w roku, np. świąt, czas dostawy może ulec wydłużeniu. O ile? Przeczytaj artykuł: Kiedy wysłać paczkę, żeby trafiła przed świętami?

W przypadku nieterminowego wykonania umowy przez sprzedawcę konsument ma prawo wyznaczyć mu rozsądny, ostateczny termin dostarczenia zamówionego towaru. Zgodnie z art. 491 kodeksu cywilnego po upływie tego terminu, jeśli dostawa nie nastąpiła, konsument może odstąpić od umowy i żądać zwrotu środków. Warto skierować żądanie na piśmie, korzystając z tradycyjnej poczty, przesyłając list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Zyskasz wówczas dowód, że Twoje pismo zostało odebrane.

Co w sytuacji, gdy sprzedawca mimo wystosowania żądania i wyznaczenia ostatecznego terminu nadal nie wysłał towaru? Wówczas musisz wysłać jeszcze jedno pismo, w którym zadeklarujesz odstąpienie od umowy. Zażądaj w nim również zwrotu środków. Co jednak istotne, ponownie konieczne będzie wyznaczenie terminu dla sprzedawcy w celu zwrotu pieniędzy.

W przypadku dalszego braku reakcji ze strony sprzedawcy możesz skierować przedsądowe wezwanie do zapłaty. W razie bezskuteczności tych działań pozostaje jedynie droga sądowa jako ostateczne rozwiązanie.

Brak wysyłki towaru? Możesz niezwłocznie odstąpić od umowy!

Alternatywnym rozwiązaniem jest odstąpienie od umowy zgodnie z art. 491 Kodeksu cywilnego oraz art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie praw konsumentów. Konsument zawierający umowę na odległość może z niej zrezygnować bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu dziesięciu dni od daty otrzymania towaru.

Oznacza to, że nie musisz wyznaczać sprzedawcy ostatecznego terminu dostawy towaru. Możesz od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu środków. W wielu przypadkach jest to korzystniejsze rozwiązanie, ponieważ znacznie przyspiesza cały proces.

Złożenie oświadczenia o odstąpieniu skutkuje traktowaniem umowy jako nieważnej, a strony zobowiązane są do wzajemnego zwrotu otrzymanych środków. Cała procedura powinna być przeprowadzona niezwłocznie, nie przekraczając terminu 14 dni. Brak zwrotu w tym okresie może skutkować podjęciem kolejnych kroków, takich jak przedsądowe wezwanie do zapłaty czy skierowanie sprawy na drogę sądową.

Brak wysyłki a wpis do rejestru dłużników

Jeśli to Twój kontrahent nie dostarcza towaru, pomimo dokonania przez Ciebie zapłaty, to możesz zgłosić go do rejestru dłużników. Ten krok jest zazwyczaj skutecznym narzędziem motywacyjnym, mającym na celu skłonienie go do dostarczenia zamówionego towaru lub zwrotu wpłaconych środków. Bardzo często już samo wezwanie do zapłaty, zawierające informację o planowanym wpisie, często wystarcza do uzyskania oczekiwanych rezultatów.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że rejestrowane są jedynie zobowiązania pieniężne. Co to dla Ciebie oznacza? Dokonać wpisu do rejestru dłużników możesz tylko wtedy, gdy

 

  • klient posiada tytuł wykonawczy,
  • umowa zawiera zapis ustanawiający karę za nierealizowanie warunków umowy, na przykład za niezachowanie terminu dostawy towaru.

 

Nie w każdej sytuacji dokonanie wpisu do rejestru dłużników będzie więc możliwe w wyniku braku wysyłki towaru.

Sprzedawca nie dostarcza towaru – podsumowanie

Brak dostarczenia towaru nie zawsze wynika ze złej woli sprzedawcy. Często przyczyny są bardziej prozaicznie: brak dostępności produktu na magazynie, błąd w opisie aukcji czy wycofanie towaru z produkcji. W takiej sytuacji sprzedawca powinien Cię jednak jak najszybciej poinformować o tym, że nie jest w stanie zrealizować Twojego zamówienia i zwrócić Ci środki.

Jeśli jednak towar został kupiony, a sprzedawca nie nadał towaru i nie kontaktuje się z Tobą, to masz różne rozwiązania, z których możesz skorzystać. Najprostsze to odstąpienie od umowy, nieco bardziej czasochłonne i wymagające większej ilości formalności, to skierowanie sprawy na drogę sądową.

Może zainteresuje Cię też: Czym jest logistyka zwrotów w e-commerce?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy