Personalizowane prezenty dla firm – co się sprawdza, a co nie?

4 min. lektura 25 listopada 2020

Obdarowywanie prezentami świątecznymi pracowników, kontrahentów oraz partnerów biznesowych jest formą okazania szacunku i podziękowania za mijający rok współpracy. Co warto podarować, a co zupełnie się nie sprawdzi w roli prezentu biznesowego? Dlaczego lepiej dawać personalizowane prezenty?

Prezent biznesowy powinien być uniwersalny – nie powinno się wręczać prezentów osobistych, oryginalny i niekoniecznie drogi oraz elegancko zapakowany.

Dlaczego warto dawać prezenty biznesowe i jak je wręczać?

Przyjął się zwyczaj obdarowywania upominkami partnerów biznesowych, a najlepiej personalizowanymi prezentami. Dlaczego? Jest to świetny sposób na wyrażenie swojego uznania i szacunku, a także podziękowania w elegancki sposób za cały rok współpracy. Podarki dobrze wpływają też na motywację i samopoczucie pracowników. Mają pozytywny wpływ na relacje biznesowe z kontrahentami i partnerami biznesowymi.

Okres okołoświąteczny to idealny moment na wręczanie takich prezentów. Warto zatem uwzględnić w budżecie marketingowym środki na ten cel. Należy pamiętać, że prezenty nie muszą być drogie, ważne, by były pomysłowe – najlepiej sprawdzą się personalizowane prezenty firmowe. Bardziej liczy się gest i pomysł, a nie wartość podarunku. Istotne jest także to, że taki upominek biznesowy stanowi komunikat o obdarowującym (danej firmie), a więc należy przemyśleć to jaki przekaz ma otrzymać obdarowany.

Istnieją pewne reguły dotyczące wręczania prezentów biznesowych. Upominki firmowe powinny być elegancko zapakowane, wręczone z jakiejś konkretnej okazji w odpowiednim momencie i miejscu oraz wręczone osobiście – prezent można wysłać tylko, jeśli współpracowników dzieli duża odległość – wtedy koniecznie trzeba dołączyć liścik.

Personalizowane prezenty firmowe – kilka pomysłów

Do tradycyjnie wręczanych i dobrze widzianych upominków biznesowych zalicza się: karty świąteczne z własnoręcznie wypisanymi życzeniami, kosze prezentowe (zawierające słodycze, kawy, herbaty, produkty delikatesowe), same słodycze, akcesoria (portfele, etui, kosmetyczki, wizytowniki, parasole), notatniki, kalendarze, artykuły piśmiennie (pióra i długopisy), bombki i inne ozdoby świąteczne, ręczniki, książki biznesowe/podróżnicze, karty podarunkowe.

Często wręcza się alkohol – choć ten nie zawsze może być dobrze widziany – to zależy od wielu czynników. Jeśli już decydujemy się na trunek, to ważne, by był z górnej półki – np. wino czy whisky.

Można podarować także jakiś gadżet – może to być np. masująca poduszka na krzesło, głośniki, słuchawki, składana klawiatura, kieszonkowy projektor, wiatrak na USB, scyzoryk, multitool, brelok.

Inne pomysły to: ozdobny przycisk do papieru, pojemnik na akcesoria biurowe, futerał na dokumenty, aktówka, torba na laptop, podstawka pod telefon itp. Coraz częściej wybierane są prezenty w formie voucherów – np. bilet na koncert/do teatru/na wydarzenie sportowe, a także vouchery na kolację/degustację/tzw. przeżycia – np. przejażdżkę sportowym samochodem, lot balonem, wyjazd do spa. Najlepiej, aby taki voucher oferował możliwość samodzielnego wyboru spośród kilku atrakcji.

Idealnym uzupełnieniem personalizowanego prezentu biznesowego będzie torba prezentowa z firmowym nadrukiem. Takie torby można łatwo i szybko zamówić na stronie: https://www.rajapack.pl/opakowania-ozdobne/torby-z-indywidualnym-nadrukiem_C2318.html.

Jakich prezentów firmowych nie dawać?

Podczas wręczania prezentów biznesowych należy przestrzegać pewnych zasad. Trzeba być ostrożnym, zwłaszcza jeśli kontrahent/partner biznesowy pochodzi z innego kręgu kulturowego – łatwo wtedy o nietakt. Chodzi o to, by nie urazić osoby obdarowanej. W krajach azjatyckich czy muzułmańskich obowiązują inne niż w Europie zasady wręczania prezentów – warto się z nimi zapoznać. Na przykład w krajach arabskich nie wręcza się alkoholu, w Indiach wyrobów ze skóry, a w Japonii prezentów w białych opakowaniach. Popełnienie gafy może pogorszyć – zamiast poprawić – relacje biznesowe, a czasem nawet doprowadzić do zerwania współpracy.

W naszym kręgu kulturowym również należy unikać określonych prezentów – na pewno tych osobistych – np. perfum, kosmetyków, krawatów, a także gadżetów reklamowych (mogą one stanowić dodatek do prezentu) oraz produktów firmowych (od tej zasady można odstąpić, gdy firma zajmuje się produkcją słodyczy, artykułów piśmiennych, alkoholi itp.).

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy