Obdarowywanie prezentami świątecznymi pracowników, kontrahentów oraz partnerów biznesowych jest formą okazania szacunku i podziękowania za mijający rok współpracy. Co warto podarować, a co zupełnie się nie sprawdzi w roli prezentu biznesowego? Dlaczego lepiej dawać personalizowane prezenty?
Prezent biznesowy powinien być uniwersalny – nie powinno się wręczać prezentów osobistych, oryginalny i niekoniecznie drogi oraz elegancko zapakowany.
Dlaczego warto dawać prezenty biznesowe i jak je wręczać?
Przyjął się zwyczaj obdarowywania upominkami partnerów biznesowych, a najlepiej personalizowanymi prezentami. Dlaczego? Jest to świetny sposób na wyrażenie swojego uznania i szacunku, a także podziękowania w elegancki sposób za cały rok współpracy. Podarki dobrze wpływają też na motywację i samopoczucie pracowników. Mają pozytywny wpływ na relacje biznesowe z kontrahentami i partnerami biznesowymi.
Okres okołoświąteczny to idealny moment na wręczanie takich prezentów. Warto zatem uwzględnić w budżecie marketingowym środki na ten cel. Należy pamiętać, że prezenty nie muszą być drogie, ważne, by były pomysłowe – najlepiej sprawdzą się personalizowane prezenty firmowe. Bardziej liczy się gest i pomysł, a nie wartość podarunku. Istotne jest także to, że taki upominek biznesowy stanowi komunikat o obdarowującym (danej firmie), a więc należy przemyśleć to jaki przekaz ma otrzymać obdarowany.
Istnieją pewne reguły dotyczące wręczania prezentów biznesowych. Upominki firmowe powinny być elegancko zapakowane, wręczone z jakiejś konkretnej okazji w odpowiednim momencie i miejscu oraz wręczone osobiście – prezent można wysłać tylko, jeśli współpracowników dzieli duża odległość – wtedy koniecznie trzeba dołączyć liścik.
Personalizowane prezenty firmowe – kilka pomysłów
Do tradycyjnie wręczanych i dobrze widzianych upominków biznesowych zalicza się: karty świąteczne z własnoręcznie wypisanymi życzeniami, kosze prezentowe (zawierające słodycze, kawy, herbaty, produkty delikatesowe), same słodycze, akcesoria (portfele, etui, kosmetyczki, wizytowniki, parasole), notatniki, kalendarze, artykuły piśmiennie (pióra i długopisy), bombki i inne ozdoby świąteczne, ręczniki, książki biznesowe/podróżnicze, karty podarunkowe.
Często wręcza się alkohol – choć ten nie zawsze może być dobrze widziany – to zależy od wielu czynników. Jeśli już decydujemy się na trunek, to ważne, by był z górnej półki – np. wino czy whisky.
Można podarować także jakiś gadżet – może to być np. masująca poduszka na krzesło, głośniki, słuchawki, składana klawiatura, kieszonkowy projektor, wiatrak na USB, scyzoryk, multitool, brelok.
Inne pomysły to: ozdobny przycisk do papieru, pojemnik na akcesoria biurowe, futerał na dokumenty, aktówka, torba na laptop, podstawka pod telefon itp. Coraz częściej wybierane są prezenty w formie voucherów – np. bilet na koncert/do teatru/na wydarzenie sportowe, a także vouchery na kolację/degustację/tzw. przeżycia – np. przejażdżkę sportowym samochodem, lot balonem, wyjazd do spa. Najlepiej, aby taki voucher oferował możliwość samodzielnego wyboru spośród kilku atrakcji.
Idealnym uzupełnieniem personalizowanego prezentu biznesowego będzie torba prezentowa z firmowym nadrukiem. Takie torby można łatwo i szybko zamówić na stronie: https://www.rajapack.pl/opakowania-ozdobne/torby-z-indywidualnym-nadrukiem_C2318.html.
Jakich prezentów firmowych nie dawać?
Podczas wręczania prezentów biznesowych należy przestrzegać pewnych zasad. Trzeba być ostrożnym, zwłaszcza jeśli kontrahent/partner biznesowy pochodzi z innego kręgu kulturowego – łatwo wtedy o nietakt. Chodzi o to, by nie urazić osoby obdarowanej. W krajach azjatyckich czy muzułmańskich obowiązują inne niż w Europie zasady wręczania prezentów – warto się z nimi zapoznać. Na przykład w krajach arabskich nie wręcza się alkoholu, w Indiach wyrobów ze skóry, a w Japonii prezentów w białych opakowaniach. Popełnienie gafy może pogorszyć – zamiast poprawić – relacje biznesowe, a czasem nawet doprowadzić do zerwania współpracy.
W naszym kręgu kulturowym również należy unikać określonych prezentów – na pewno tych osobistych – np. perfum, kosmetyków, krawatów, a także gadżetów reklamowych (mogą one stanowić dodatek do prezentu) oraz produktów firmowych (od tej zasady można odstąpić, gdy firma zajmuje się produkcją słodyczy, artykułów piśmiennych, alkoholi itp.).