Marzysz o własnym brandzie odzieżowym? Zbierz informacje o tym, jak stworzyć swoją markę odzieżową. W tym poradniku wyjaśniamy, od czego zacząć i o czym warto pamiętać, podejmując decyzję o założeniu nowej firmy.
Od czego zacząć tworzenie marki odzieżowej?
Zastanawiasz się, jak stworzyć markę odzieżową? Odpowiedz sobie na pytania: dlaczego chcesz się tym zająć, komu będziesz oferować swoje produkty, czym będą się one wyróżniać na tle propozycji konkurencji?
Zbadaj rynek, a dopiero potem zajmij się formalnościami, marketingiem, określeniem kanałów sprzedaży i logistyką. Twoja strategia powinna zawierać tożsamość marki, znalezienie producenta, a nawet dobór opakowań z nadrukiem. Tak jak w przypadku powstawania ubrań, tak i podczas tworzenia marki ważne są zarówno ogólny projekt, jak i detale.
Przeprowadź badanie rynku
Nie wiesz, jak stworzyć własną markę ubrań? Pierwszy etap to analiza konkurencji. Wykonaj ją w kilku krokach:
- Zidentyfikuj konkurencję – zarówno bezpośrednią, jak i pośrednią. Do pierwszej grupy zaliczają się firmy oferujące produkty podobne do Twoich, skierowane do tych samych odbiorców. Druga to marki, których profil różni się od Twojego, ale mimo to mogą z Tobą konkurować, na przykład duże sklepy odzieżowe.
- Przeanalizuj ofertę – sprawdź, kiedy Twoi konkurenci ostatnio proponowali klientom nowości i jakie są ich bestsellery.
- Zbadaj obecność w sieci – przejrzyj strony internetowe konkurencji i ich profile w social mediach. Prześledź opinie klientów.
- Określ mocne i słabe strony – zastanów się, czego brakuje w ofercie danej firmy i co jest jej największym atutem.
Zdefiniuj wizję swojej marki
Jeśli budujesz markę odzieżową, musisz wiedzieć, do czego dążysz. Nie chodzi tylko o sprzedaż ubrań. Co chcesz zmienić w tej branży, jaka jest Twoja nisza, jak Twoja marka będzie postrzegana za kilka lat, czy Twój brand wiąże się z misją kulturową lub ekologiczną? To najważniejsze pytania, jakie warto sobie zadać. Na wizję Twojej marki powinny się składać: wartości, inspiracje, cel i emocje.
Jak stworzyć markę odzieżową? Określ grupę docelową
Określ grupę docelową, czyli osoby, z myślą, o których tworzysz swoje produkty. Istotne są: ich wiek, płeć, status społeczny, styl życia, zainteresowania i miejsce zamieszkania. Zastanów się, jakie są potrzeby i oczekiwania tych osób.
Czas na unikalną propozycję sprzedaży
Unikalna propozycja sprzedaży (USP) to to, co wyróżni Cię wśród marek odzieżowych. Czy masz do zaoferowania swoim klientom coś, czego brakuje konkurentom? Na pewno! Może jest to naturalny materiał, ubrania projektowane w Polsce albo opcja personalizacji odzieży? Niech USP towarzyszy Twojej marce od początku: nawiąż do niej, projektując logo i wymyślając nazwę firmy.
Jak stworzyć własną markę ubrań od strony formalnej?
Poszukaj osoby, która zajmie się księgowością w Twojej firmie i sprawdź przepisy dotyczące prowadzenia tego rodzaju biznesu. Zastanów się nad formą opodatkowania i zarejestruj działalność, a jeżeli chcesz chronić logo i nazwę firmy, zgłoś je do Urzędu Patentowego.
Projektowanie kolekcji
W zależności od budżetu, jakim dysponujesz, i Twojej koncepcji, projektuj ubrania sam albo powierz to zadanie specjaliście. Określ styl oferowanej przez Ciebie odzieży – jej design musi być spójny z wizją marki.
Produkcja odzieży
Dostawcy tkanin i innych materiałów, szwalnia, drukarnia odzieżowa – to najważniejsze kwestie, jakie należy wziąć pod uwagę. Na początek wykonaj prototypy, dzięki czemu sprawdzisz jakość produktów.
Oznaczenie składu i etykietowanie ubrań
Każde ubranie powinno zostać oznaczone etykietą, na której znajdzie się jego skład, kraj produkcji oraz zasady pielęgnacji. To od Ciebie zależy, czy będzie ona nadrukowana, czy naszyta na odzież. Ważne, żeby była czytelna i zgodna z identyfikacją wizualną Twojej marki. Dowiedz się także, jak pakować ubrania do wysyłki, żeby się nie pogniotły oraz jak realizować dostawy.
Kanały sprzedaży
Możesz sprzedawać swoje produkty w tradycyjny sposób albo przez internet. Pierwsza opcja to bezpośredni kontakt z klientami, ale też większe koszty. Druga daje Ci możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców. Jednocześnie musisz zadbać o pozycjonowanie swojego sklepu w sieci i sprawną wysyłkę produktów.
Marketing i reklama
Klientów pozyskasz na różne sposoby. Udział w spotkaniach branżowych, kampanie w prasie i telewizji, rozpowszechnianie marki w sieci – to tylko kilka z nich. Co powiesz na opakowania ekologiczne z hasłem reklamowym, storytelling, influencer marketing? Zdecyduj się kilka działań, a zwiększysz szanse na sukces.
Sprzedaż i logistyka
Kolejna ważna kwestia to magazynowanie i wysyłka produktów. Możesz przechowywać je w domu, w wynajętym magazynie albo zdecydować się na usługi zewnętrznej firmy. Nie zapominaj o szczegółach, takich jak opakowania. Kup solidne kartony na ubrania, zwłaszcza jeśli sprzedajesz grubszą odzież, taką jak kurtki czy płaszcze.
Stwórz rozpoznawalny brand, który przyniesie oczekiwane zyski
W teorii wiesz już, jak stworzyć własną markę odzieżową. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest działanie. Dobry plan to podstawa, ale jeśli pozostanie tylko w Twojej głowie, nikt nie przekona się do Twoich pomysłów.
Zwróć też uwagę, że znaczenie mają nie tylko same produkty, ale również to, jak są opakowane. Zadbaj więc o wysokiej jakości materiały i ich estetykę. Umieść na nich widoczny nadruk, który zwiększy rozpoznawalność Twojej marki. Nie wiesz, jak dobrać odpowiednie opakowania dla Twojego biznesu? Wskazówki na ten temat znajdziesz w poradniku: Jak wybrać opakowania do sklepu internetowego?.