pracownik w magazynie

5 niezbędnych wskaźników KPI do oceny zarządzania zamówieniami w magazynie

4 min. lektura 17 listopada 2025

Zarządzanie magazynem nie jest łatwym zadaniem. Logistyka ma kluczowe znaczenie dla wszystkich przedsiębiorstw, dlatego warto poznać wskaźniki wydajności, czyli KPI, które mają wpływ na zadania związane z zarządzaniem zamówieniami, aby usprawnić i zoptymalizować wszystkie procesy realizowane w magazynie.

Czym są KPI?

KPI, czyli Key Performance Indicators, to kluczowe wskaźniki wydajności, które pomagają zidentyfikować obszary wymagające poprawy w celu optymalizacji każdej działalności. Aby dokładnie wiedzieć, jak działa łańcuch dostaw magazynu, ważne jest przeprowadzanie pomiarów. Wskaźniki wydajności dostarczają bardzo cennych informacji o tym, co dzieje się w firmie, i służą do podejmowania najbardziej odpowiednich decyzji na przyszłość.

5 niezbędnych KPI do zarządzania zamówieniami

Chociaż istnieje wiele KPI, które można monitorować, poniżej przedstawiamy pięć, które uważamy za niezbędne do oceny zarządzania zamówieniami w magazynie.

  1. Czas dostawy zamówienia

Czas dostawy zamówienia obejmuje okres od złożenia zamówienia przez klienta do otrzymania produktu. Ten KPI ma kluczowe znaczenie dla pomiaru satysfakcji klienta, ponieważ im krótszy czas dostawy, tym większa satysfakcja.

Aby wszystko przebiegło pomyślnie i zamówienie dotarło na czas, nie może dojść do żadnych błędów w kolejności następujących zadań:

  • Przyjęcie zamówienia
  • Kompletacja i pakowanie
  • Wysyłka zamówienia

Wózek wielofunkcyjny pomoże w pierwszych fazach przygotowania zamówienia, gdy trzeba zlokalizować produkty w magazynie.

  1. Czas cyklu zamówienia wewnętrznego

Jest to czas potrzebny na realizację zamówienia od momentu jego otrzymania do momentu opuszczenia magazynu przez paczkę, dlatego należy wziąć pod uwagę przepływy logistyczne. Wzór wygląda następująco:

Kartony są bezpiecznym, wysokiej jakości i ekologicznym rozwiązaniem do transportu wszelkiego rodzaju artykułów.

Czas realizacji zamówienia wewnętrznego = data złożenia zamówienia – data wysyłki

  1. Zamówienia wysyłane na godzinę

Ten wskaźnik KPI ma wpływ na koszt przygotowania zamówień. Jest to istotny wskaźnik, który wpływa na wydajność procesu i odzwierciedla produktywność pracowników. Uwzględnia on liczbę zamówień gotowych do wysyłki w ciągu godziny.

Należy zwrócić szczególną uwagę na zapobieganie zaburzeniom układu mięśniowo-szkieletowego, ponieważ pogorszenie stanu zdrowia pracowników może spowolnić proces. Ulepszenia, takie jak automatyzacja logistyki, pomagają przyspieszyć tempo pracy; na przykład maszyna do zamykania pudełek jest bardzo praktyczna, jeśli chodzi o oszczędność czasu podczas zamykania paczek.

  1. Wskaźnik perfekcyjnych zamówień

Jak sama nazwa wskazuje, ten KPI mierzy liczbę przesyłek, które zostały dostarczone w sposób perfekcyjny, to znaczy bez żadnych incydentów na następujących etapach:

  • Właściwy wybór produktu
  • Wysyłka w przewidywanym terminie
  • Otrzymanie w idealnym stanie

Najważniejsze jest, aby paczka została dostarczona bez żadnych komplikacji, ale ponieważ zamówienia przechodzą przez różne etapy od momentu zakupu do momentu dostawy, czasami nie jest to możliwe w 100%. Aby obliczyć wskaźnik idealnych zamówień, należy zastosować następujący wzór:

Wskaźnik idealnych zamówień = Zamówienia zrealizowane bez żadnych problemów / Łączna liczba złożonych zamówień

Aby zapewnić, że zamówienie dotrze do klienta w idealnym stanie, konieczne jest prawidłowe oznaczenie paczki. Etykiety samoprzylepne pozwalają na szczegółowe zarejestrowanie danych kupującego, dzięki czemu nie ma żadnych niejasności w momencie odbioru.

  1. Terminowość dostaw zamówień

Ten wskaźnik KPI odzwierciedla procent przesyłek dostarczonych w terminie uzgodnionym z klientem. Oto wzór do jego obliczenia:

Terminowość dostaw = dostawy zrealizowane w uzgodnionym terminie / łączna liczba zrealizowanych dostaw

Kartony z regulowana wysokością są bardzo praktycznym rozwiązaniem pozwalającym zachować terminowość w sezonie wzmożonego ruchu, np. w okresie świątecznym, który obejmuje Black Friday i Boże Narodzenie i generuje szczytowe obciążenie logistyczne dla wielu różnych firm. Jeden rodzaj opakowania pozwala obsłużyć zamówienia o różnej wielkości, a pracownicy nie tracą ani sekundy na obliczanie optymalnego rozmiaru opakowania dla każdego zamówienia.

Jak widać, te 5 wskaźników KPI jest niezbędnych do monitorowania zarządzania zamówieniami w magazynie. W RAJAPACK zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest maksymalizowanie wydajności, dlatego chcemy oferować Państwu produkty najwyższej jakości, aby Państwa wysyłki były optymalne. Zapraszamy do zapoznania się z naszą sekcją wyposażenia magazynowego!

Produkty powiązane

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy