Personalizacja opakowań: jak małe gesty mogą zwiększyć lojalność klientów w e-commerce

5 min. lektura 19 lutego 2024

Każdego miesiąca powstają setki sklepów internetowych. Wyróżnienie się na tle tak dużej konkurencji nie jest więc prostym zadaniem. Firmy dokładają wielu starań, aby sprostać oczekiwaniom klientów. W staraniach tych znaczenie ma każdy drobiazg, od sprawnie poprowadzonej komunikacji we wszystkich kanałach online i offline, po odpowiednio dobrane opakowania. Urozmaicić można je m.in. poprzez personalizację. Czy warto w nią zainwestować?

Znaczenie personalizacji opakowań

Nie ma wątpliwości, że wygląd produktu ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe, a opakowanie i etykieta są pierwszymi elementami, na które zwracamy uwagę. Często sięgamy po dany produkt tylko dlatego, że przemawia do nas jego szata graficzna. Atrakcyjne, zaskakujące i wyróżniające się opakowania mają zatem ogromny potencjał zwiększenia sprzedaży.

W dobie rozwoju reklamy i technologii druku producenci muszą jednak sięgnąć po jeszcze bardziej wyszukane rozwiązania, aby wyróżnić się na tle konkurencji. W tym kontekście personalizacja opakowań i etykiet staje się kluczowym narzędziem, pozwalającym klientom poczuć, że dany produkt jest stworzony właśnie dla nich.

Przeczytaj też: Zasady personalizacji w e-commerce.

Jakie opakowania wybrać do personalizacji?

Do dyspozycji sklepów e-commerce i współpracujących z nimi firm logistycznych, pozostaje wiele rodzajów opakowań. Różnią się one przede wszystkim pod względem zastosowanych materiałów. Które są najpopularniejsze?

  • Opakowania kartonowe – stanowią najpopularniejszy i najbardziej ekonomiczny wybór wśród opakowań personalizowanych. Charakteryzują się lekkością, łatwością w transporcie oraz przechowywaniu. Ich elastyczność pozwala na dopasowanie do różnych kształtów i rozmiarów produktów, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem dla wielu firm. Można je spersonalizować poprzez dodanie etykiety lub naklejki z logo firmy.
  • Opakowania plastikowe – choć droższe od kartonowych, opakowania plastikowe są bardziej wytrzymałe i szczelne. Z tego powodu stanowią dobry wybór do przechowywania produktów wymagających szczelności. Wykazują jednak negatywny wpływ na środowisko sprawiając, że wybór ten wymaga przemyślanej decyzji. Można je spersonalizować m.in. poprzez wybór konkretnych kolorów, które odpowiadają firmowej identyfikacji wizualne
  • Opakowania papierowe – to ekologiczny wybór, dostępny w różnych kształtach i rozmiarach. Są tańsze w produkcji niż opakowania plastikowe i idealnie nadają się do produktów o niższej wartości. Świetnie nadają się do personalizacji, ponieważ z łatwością można umieścić na nich dowolny nadruk.

W kontekście opakowań nadających się do personalizacji warto wspomnieć też o taśmach z własnym nadrukiem. Ich wykorzystanie pozwala na stworzenie unikalnego designu, co przyczynia się do spersonalizowania i uatrakcyjnienia produktów. Dodatkowo, taśmy z nadrukiem mogą pełnić funkcję elementu marketingowego, pomagając w wyróżnieniu marki na rynku oraz przyciągając uwagę klientów.

Zalety i wady opakowań personalizowanych

Czy inwestycja w personalizację opakowań ma sens? Warto przyjrzeć się bliżej jej zaletom. Co można do nich zaliczyć?

  1. Wyróżnienie się na rynku –  w tłumie podobnych produktów, personalizowane opakowania pozwalają firmie wyróżnić się i zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Unikalny design i spersonalizowane elementy przyciągają wzrok i sprawiają, że produkt staje się łatwiejszy do zapamiętania. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie: Opakowania personalizowane: jak wyróżnić się na rynku.
  2. Budowanie wizerunku marki – personalizowane opakowania mogą być nośnikiem marki, co pomaga w budowaniu jej wizerunku i rozpoznawalności. Konsekwentne korzystanie z identyfikacji wizualnej marki na opakowaniach buduje zaufanie i lojalność klientów.
  3. Lepsza komunikacja z klientem – dzięki personalizacji, firma może lepiej komunikować się z klientami poprzez umieszczanie na opakowaniach spersonalizowanych wiadomości, ofert promocyjnych czy dedykowanych rabatów. To z kolei może zwiększyć zaangażowanie klientów i skłonić ich do ponownych zakupów. Dodatkowo, wydarzenia takie jak Boże Narodzenie czy Dzień Matki stanowią doskonałą okazję do umieszczenia na opakowaniach odpowiednich napisów lub grafik, co zwiększa atrakcyjność produktu jako gotowego, spersonalizowanego prezentu.
  4. Podniesienie wartości percepcyjnej produktu – estetyczne i starannie zaprojektowane opakowania personalizowane mogą podnieść wartość percepcyjną samego produktu. Klienci bardzo często odbierają takie produkty jako bardziej ekskluzywne i wartościowe, co może wpłynąć na ich gotowość do zapłaty wyższej ceny.

Czy opakowania personalizowane mają jakieś wady? Projektowanie takich opakowań może wiązać się z wysokimi kosztami. Istnieje także ryzyko, że z czasem ulegną dezaktualizacji, chociażby w wyniku rebrandingu. Warto jednak podkreślić, że koszt opakowań personalizowanych znacząco się różni w zależności od producenta oraz rodzaju opakowania.

Czy warto inwestować w spersonalizowane opakowania?

Wzrastająca popularność personalizacji opakowań wynika z korzyści, jakie niesie dla producentów. Zaliczyć można do nich m.in. zwiększoną estetykę produktu, lepszą komunikację z klientem czy możliwość wyróżnienia się. Sukcesy firm, które zastosowały tę strategię, świadczą o jej skuteczności, zachęcając kolejnych przedsiębiorców do wykorzystania tego narzędzia w dotarciu do klientów.

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Najpopularniejsze tematy