Jak założyć sklep internetowy – poradnik dla e-commerce

5 min. lektura17 czerwca 2021

Jak założyć sklep internetowy – poradnik dla e-commerce

Polacy kupują coraz więcej i częściej w sklepach internetowych. Na ich jeszcze większą popularność niewątpliwie wpływ miała pandemia. E-commerce to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż. Jeśli masz pomysł na taki biznes, to teraz jest czas na jego założenie. Jak otworzyć sklep internetowy?

Najnowszy raport o e-commerce w Polsce przygotowany przez Gemius Polska wskazuje, że aż 73% internautów robi zakupy w sklepach online. Ogromny wpływ na rozwój tej branży miała pandemia. Przez wiele miesięcy zakupy niespożywcze można było zrobić tylko w sieci. Skutek jest taki, że osoby, które kupowały online kupują jeszcze więcej, a wiele osób sceptycznie nastawionych do tego rodzaju zakupów przekonało się do nich. Konkurencja jest spora, ale to dobry czas na założenie swojego sklepu. Sprzedaż w internecie nie jest skomplikowana. Poniżej przeczytasz jak otworzyć sklep internetowy krok po kroku.

Zanim uruchomi się sklep internetowy…

Zanim założy się własny sklep warto zastanowić się nad dwiema ważnymi kwestiami. Przede wszystkim trzeba wiedzieć co konkretnie chce się sprzedawać i należy określić grupę klientów. Jeśli sklep ma odnieść sukces, powinno się sprzedawać oryginalne i wyjątkowe produkty – najlepiej coś, czego jeszcze nie ma rynku albo oferować szeroki asortyment, dzięki czemu łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów. Druga ważna sprawa to poznanie konkurencji – sprawdzenie czy inne sklepy oferują podobne towary, a jeśli tak, to w jaki sposób.

Jak otworzyć sklep internetowy?

Po przemyśleniu powyższych kwestii i stworzeniu biznesplanu można przystąpić do tworzenia sklepu. Jak założyć własny sklep internetowy? Nie jest to trudne, głównie dlatego, że można skorzystać z darmowych platform e-commerce. Poniżej krótki poradnik jak otworzyć sklep internetowy krok po kroku.

Po pierwsze, należy wybrać platformę, czyli oprogramowanie e-sklepu. To najważniejsza decyzja, gdyż dzięki wyborowi odpowiedniego oprogramowania prowadzenie biznesu będzie łatwe. Najlepszym rozwiązaniem jest platforma open source, posiadająca liczne funkcjonalności umożliwiające rozwój sklepu. Najpopularniejszą platformą jest WooCommerce, gdyż daje możliwość stworzenia nowoczesnego sklepu dostosowanego do urządzeń mobilnych. Jest odpowiednia zarówno dla małych, średnich, jak i dużych sklepów. Jest przyjazna dla wyszukiwarki Google, więc łatwiej wypozycjonować taki sklep. Posiada bezpłatne i płatne wtyczki rozszerzające funkcjonalność. Pozwala na prowadzenie analiz i optymalizację biznesu.

Po drugie, ważny jest wygląd sklepu i łatwość korzystania ze strony. Należy zatem zadbać o grafikę, layout, profesjonalne zdjęcia produktów itp. elementy. Ładnie zaprojektowany sklep przyciąga klientów i zachęca do zakupów. Strona musi wyglądać profesjonalnie i wiarygodnie. Istotne jest także wrażenie jakie ma konsument podczas korzystania ze strony, czyli user experience. Poruszanie się po sklepie powinno być łatwe i intuicyjne – warto również zadbać o dobrą wyszukiwarkę produktów.

Dziś większość osób korzysta ze smartfona podczas zakupów online, więc konieczne jest posiadanie mobilnej wersji sklepu – dostosowanej do urządzeń mobilnych takich jak telefon czy tablet.

Po trzecie, należy zadbać o logistykę, czyli wysyłki i metody płatności. Platforma WooCommerce oferuje gotowe tyczki do płatności internetowych i integracje do wysyłki zamówień. Co najważniejsze – ich konfiguracja jest prosta. Warto wybrać kilka rodzajów płatności i metod wysyłki dla większej wygody kupujących.

Po czwarte, niezwykle ważne są kwestie prawne, czyli regulaminy. Należy stworzyć: regulamin sklepu internetowego, politykę prywatności (cookies), informację o ochronie danych osobowych (RODO), informację o metodach płatności i sposobach dostawy, politykę zwrotów i reklamacji oraz wzór formularza odstąpienia od umowy.

Wszystkie powyższe kwestie wpływają na doświadczenia zakupowe klienta, jeśli chcesz dowiedzieć się jak odpowiednio zadbać o Customer Experience, wszystkie informacje znajdziesz w naszym artykule na ten temat: „Zadbaj o pozytywne doświadczenie klienta sklepu internetowego”.

Jak założyć własny sklep internetowy – na czym skupić się po jego otworzeniu?

Po założeniu e-sklepu należy skupić się na kwestiach marketingowych, czyli pozycjonowaniu, mediach społecznościowych i marketingu treści. To ważne z punktu widzenia budowania marki i pozyskiwania nowych klientów.

Dzięki dobremu wypozycjonowaniu sklepu będzie można łatwo znaleźć go w wyszukiwarce Google, a więc przyciągnąć jak największą liczbę klientów. Pozycjonowanie powinno iść w parze z marketingiem treści, dlatego warto postawić na dobrej jakości treści takie jak: opisy produktów, recenzje produktów, blog (jako podstrona sklepu), poradniki oraz różnego rodzaju treści eksperckie. Sklep internetowy powinien być obecny w social mediach. Platformy społecznościowe są bowiem źródłem ruchu na stronie. Dzięki dobrze prowadzonym profilom firmowym można uzyskać wyższą konwersję sprzedaży. Chodzi tu przede wszystkim o media takie jak Facebook, Instagram oraz Pinterest.

Po otworzeniu sklepu należy skupić się na asortymencie oraz wyposażeniu sklepu internetowego. Istotne z punktu widzenia identyfikacji wizualnej są opakowania oraz akcesoria do pakowania. Warto zamówić dobrej jakości pudełka czy też inny rodzaj opakowań w zależności od asortymentu. Klienci zwracają uwagę na sposób pakowania przesyłek – musi być bezpieczny oraz estetyczny. Opakowania można personalizować, choć nie ma takiej potrzeby, jeśli używa się personalizowanych taśm samoprzylepnych. RAJAPRINT to jedyny na rynku funkcjonalny moduł dostępny na platformie internetowej firmy. Dzięki niemu można zaprojektować i zamówić taśmy z indywidualnym, firmowym nadrukiem.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





     

    Najpopularniejsze tematy