kobieta pokazuje buta do kamery

Co to jest unboxing?

5 min. lektura 03 czerwca 2025

Proste pomysły zwykle są najlepsze. Teorię tę potwierdza unboxing – stosunkowo nowe zjawisko w marketingu, z którego garściami czerpią wszyscy: influencerzy, przedsiębiorcy i klienci. Dlaczego jest tak popularny? Co to znaczy unboxing? Po lekturze tego artykułu poznasz odpowiedzi na te pytania.

Na czym polega unboxing?

Co to znaczy unboxing? Jeśli korzystasz z któregoś z popularnych portali społecznościowych, wiesz, o czym mowa. Unboxing, określany inaczej jako unpacking, opening lub unwrapping, to filmik przedstawiający proces rozpakowywania zakupów bądź prezentów.

Taki content najczęściej nagrywają influencerzy, którzy na początku umieszczali tego rodzaju wideo na YouTube, a z czasem na innych portalach społecznościowych. Pierwsze unboxingi dotyczyły elektroniki, dzisiaj otwierane na oczach widzów pudełka z nadrukiem zawierają różne produkty: od kosmetyków, poprzez książki, na jedzeniu kończąc.

Dlaczego unboxing jest tak popularny?

Zastanawiasz się, w czym tkwi fenomen unboxingu? Odpowiedź jest prosta: ludzie lubią obserwować innych, są z natury ciekawi, a taka forma prezentacji zaspokaja ich potrzebę podglądania. Unboxing jest popularny, ponieważ:

  1. Daje poczucie uczestnictwa w procesie – oglądając filmik, masz wrażenie, że otwierasz przesyłkę razem z osobą, która ją dostała. Wraz z nią przeżywasz wszystkie emocje, a są one silniejsze, jeśli jesteś w grupie docelowej marki oraz w sytuacji, gdy produkt jest ekskluzywny.
  2. Ułatwia decyzję zakupową – unboxingowi często towarzyszy recenzja, która skupia się na tym, jak towar został zapakowany. Osoby nagrywające unboxing zwracają uwagę na estetykę opakowania i komentują jego elementy – wypełnienie przesyłki, taśmy z indywidualnym nadrukiem, dorzucone gratisy czy samo pudełko. Jeśli produkt, jak i jego opakowanie, prezentują się elegancko, może to przekonać widzów do jego zakupu.
  3. Dostarcza rozrywki – proces rozpakowywania buduje napięcie. Widzowie czekają na element zaskoczenia i dowiedzenie się, co jest w środku opakowania. Oczekują również reakcji osoby nagrywającej unboxing. Co więcej, wsłuchiwanie się w charakterystyczne stukanie palcami po pudełku lub szelest otwieranej paczki dla niektórych może być formą relaksu.
  4. Pozwala śledzić nowości – najnowsza prostownica do włosów, bidon prestiżowej marki, czy suplement rekomendowany przez celebrytki to produkty, które budzą zainteresowanie i są chętnie oglądane przez osoby korzystające z social mediów.

Jakie znaczenie ma unboxing w marketingu internetowym?

Czym jest unboxing w kontekście marketingu? Najprościej mówiąc, to rodzaj strategii promocyjnej. Rolą unboxingu jest wzbudzenie u klienta pozytywnych emocji i zdobycie jego zaufania. Jeśli prowadzisz firmę, zwróć uwagę na te aspekty:

  • Atrakcyjna reklama – gdy wysyłasz swój produkt znanemu influencerowi, który otwiera paczkę na oczach widzów, wartość towaru rośnie w oczach odbiorców. Szczególnie jeśli zadbasz o detale, takie jak wypełniacz do paczek czy kartka z instrukcją użytkowania. Weź pod uwagę, że estetyczne opakowanie przyciąga wzrok, zachęca do kupna produktu i ponownego skorzystania z usług danej firmy.
  • Marketing dopasowany do klienta – dostosuj opakowanie i wygląd produktu pod grupę docelową. Wybierz personalizowane pudełko z nadrukiem, na którym umieścisz chwytliwe hasło lub wybierz opakowanie ekologiczne, jeśli Twoimi klientami są osoby, dla których ochrona środowiska ma szczególną wartość.
  • Społeczny dowód słuszności – opinie innych klientów są ważne, a w dobie e-commerce wręcz kluczowe. Jeśli osoba, która budzi zaufanie w Twoim potencjalnym kliencie, rekomenduje dany produkt, prawdopodobnie i on zdecyduje się na jego zakup.
  • Content wiralowy – raz przygotowany unboxing często udostępniany jest w social mediach wielokrotnie. Mało tego – Ty też możesz go wykorzystać, udostępniając go na social mediach i stronie internetowej swojej firmy.

Jakie korzyści dla marki mogą przynieść nagrania z unboxingiem?

Już wiesz, że unboxing możesz wykorzystać w marketingu internetowym i za jego pomocą pozyskać nowych klientów. Jakie jeszcze korzyści może przynieść? Przede wszystkim:

  1. Dotarcie do dużego grona odbiorców – wideo przedstawiające unboxing może trafić na różne kanały: YouTube’a, Facebooka, TikToka, Instagrama.
  2. Nawiązanie relacji z klientem – pozytywne emocje sprzyjają budowaniu pozytywnych relacji z odbiorcą.
  3. Zwiększenie zaangażowania klientów – osoby oglądające unboxing chętnie dzielą się swoją opinią o produkcie i polecają go znajomym.

Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność filmików z unboxingiem?

By rezultat unboxingu był jak najlepszy, zatroszcz się o opakowanie wysyłanych produktów. Wybierz personalizowane pudełka z logo Twojej firmy. Możesz umieścić na nich także inne elementy: hasło reklamowe, skrót oferty, dane kontaktowe. Pamiętaj jednak, że przesada nie jest wskazana – kilka informacji wystarczy. Ich nadmiar mógłby przytłoczyć odbiorcę.

Równie ważne są detale, takie jak ozdobny papier, podziękowanie dla klienta, rabat na kolejne zakupy. Czy opakowanie produktu ma znaczenie? Oczywiście. Zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych, gdy pudełka są fotografowane, a ich zdjęcia udostępniane szerszej publiczności. Estetyczne i spójne z wizerunkiem Twojej marki opakowania z nadrukiem to ważny element strategii marketingowej. Zastanawiasz się, jak je stworzyć? Przeczytaj poradnik: Jak zaprojektować reklamę na pudełkach wysyłkowych?.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy